Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, januari 27, 2011

De flesta muslimer är inte terrorister. Men de flesta terrorister tenderar att vara muslimer

Det har ju vart liv i luckan nu igen, sannolikt pga terrorattacken i Moskva så samlar riksdagen sig för en debatt på initiativ av Jimmie Åkesson.

Tanken till det här inlägget kom faktiskt inte ifrån debatten, utan från vad jag hörde på radion på väg till jobbet imorse som rörde något helt annat. Man pratade om att män var sämre bilförare, rent statistiskt. Man pekar här ut gruppen män, utan att någon direkt rycker på axlarna.

Inte heller tror jag någon skulle fundera så mycket över om någon konstaterade att män står för 98% av alla våldtäkter (OBS! siffran är tagen ur luften). Detta konstaterande skulle ju få en att vilja kastrera samtliga män, eller?

Jimmie Åkesson målar upp den klassiska terroristen som en muslim, inte med det sagt att alla muslimer är terrorister. Det är ju en helt annan sak. Man kan använda min fejkade siffra ovan och få ungefär samma vinklade känsla. Låt oss säga att 98% av alla terrorister är muslimer.

Det intressanta i det hela är dock, att när det sista uttalandet görs så skriker folk hejdlöst. Det är också här Sverige har ett sådant enormt problem. Man talar om utanförskap, man talar om segregeringar och integrationspolitik. Inte skilja dem från oss. Men det är precis vad man gör när man tabubelägger ämnet och stämplar alla frågor som rör denna "grupp" med människor som rasistiska.

Citat från Jimmie Åkessson: "De flesta muslimer är inte terrorister. Men de flesta terrorister tenderar att vara muslimer."

10 kommentarer:

Yohanna sa...

Tycker att du inte ska yttra dig om något som du inte har någon kunskap om. Har följt din blogg ett tag och utifrån min egna åsikt verkar du vara en person som stör sig på invandrare samt muslimer. Lägger upp lite inlägg då och då som du själv tycker verkar korrekta, men som i själva verket bara bygger på noll kunskap. Sluta låtsas som att du inte är främlingsfientlig!, som att du sitter inne med en massa kunskap! Det är det sista du gör! Läs på lite mer om islam och se på invandrare på samma sätt som du ser skandinaver på!!! Sluta tycka sååå himla synd om dig själv och Sverige (för det är det du säger i dina inlägg indirekt). Människor som är ifrån ett annat land men födda och uppvuxna i Sverige är precis lika mycket svenskar som DU!!!!

Fredrik Envier sa...

Vad vore en personlig blogg utan min åsikt och personliga perspektiv. Tycker debatten är väldigt enkelriktad idag. Mitt inlägg kräver inte någon direkt kunskap om islam, bara för att jag belyser problemet som finns, att man inte kan tala om ämnet utan att det blir väldigt infekterat och framför allt snedvridet.

Anonym sa...

Yohanna...gå och dra något gammalt över dig. Jag är trött på samma argument som alla som DU använder när denna diskusstion kommer upp.

/Anna

Johan sa...

Fredrik när ska du komma ut med dina sd sympatier?

Våga stå för vad du tycker istället för att först skriva en sak och sen backa när du får frågan var du själv står och istället komma med något trams om att du tycker debatten är intressant, viktig eller felvinklad.

Visst, man ingen skyldighet att säga vad man står och vad man personligen anser, men när det framstår som solklart när man läser vad du skriver och vad du väljer att citera blir det ju bara pinsamt när du inte vågar stå för din åsikt.

Observera att denna kommentar inte handlar om muslimer är ett problem eller inte eller om invandringen utan om att bloggaren inte vågar stå för sina åsikter men ack så gärna vill skriva om dem.

Fredrik Envier sa...

Johan, jag tänker inte gå ut med mina politiska åsikter tydligare än så här. Handlar inte om att jag inte vågar utan är nog mer ett strategiskt drag från min sida. Folk är alltför snabba att döma andra människor för deras politiska åsikter. Jag tänker inte utsätta mig för det mer än nödändigt.

Anonym sa...

Jag fårstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg? Ja, dom flesta terrorister är muslimer, de flesta våldtäksmän är män. Och...?

Vem skriker hejdlöst när man nämner att terrorister är muslimer?

Jag ser inget rasistiskt i det konstaterandet...dock känns det som om din underton likaväl som i de flesta av dina inlägg om muslmer är rasistisk. Det är ju där promlemet ligger...

Anonym sa...

Fredrik: Om du nu röstat på SD då har jag en fråga:

Hur ska vi få bukt med integration och utanförskap om folket röstar på SD? Det Sd vill göra är att öka klyftorna, skapa ett ännu större "vi och dom". Lösningen är att kraftigt begränsa invandringen men vad gör man åt de invandrare som redan befinner sig i landet?
det man kör med är assimilieringpolitik utan dess like. Bli svensk annars ut. Men vad är svenskt Fredrik? När blir man en fullgod svensk? Hur?

Jag vet var du står och vilka åsikter du tycks ha, baserat på dina blogginlägg. Du ogillar invandrare och muslimer. Du har någon tanke om att man inte ska "blanda upp" utan låta Sverige vara svenskt. Du har säkerligen också någon tanke om att de flesta muslimer/invandrare inte gör rätt för sig och utnyttjar systemet, varför skulle du annars rösta på sd?

Jag bara undrar: hur ska Sd minska klyftor och skapa ett bättre klimat när deras strategier snarare bara kommer att trappa upp motsättningar och marginalisering?

Fredrik Envier sa...

Tyvärr kommer bara ett rätt kort svar nu, kanske ett längre är jag är hemma. En fråga som jag delar med SD är att jag tycker man bör sänka invandringstakten. Inte slänga ut folk, förutsatt att de inte begår grova brott och missköter sig möjligtvis. Att minska invandringen ger oss en chans att ta tag i problemen och klyftorna. Förrätter den i samma takt så blir problemet bara större.
Tyvärr vågar inget annat parti ta i frågan, vilket sätter oss i den sitsen vi är i nu.

Anonym sa...

Du svarade inte på min fråga. Du sa att invandringen ska minska FÖR att kunna ta itu med de problemen som finns. HUR då?

Fredrik Envier sa...

Jag har ingen lösning på de problemen som finns. Sverige är enligt mig ett väldigt splittrat land med mycket missnöje.

Jag tror dock att man lättare kan ta tag i problemet, om man inte fortsätter att ösa in folk som man sedan inte klarar av att ta hand om, utan vi lämnar i nån utsatt förort med hög kriminalitet. Sen är det ju inte så konstigt att saker och ting går åt helvete... Sverige är SJÄLVKLART bidragande till gettho-områden som uppstår.