Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, maj 19, 2011

Storleken har betydelse…

DSC_0321
Ett jävla tjat om det… men jag kunde inte låta bli, när den enorma terassen växer fram.

Beklagar blogguppehållet, men det är så sjuuuukt mycket grejer som händer just nu. Bröllopet rullar på för fullt, faktiskt riktigt bra, 9 dagar kvar nu. Mängder av små saker som faller på plats varje dag. Känns riktigt riktigt bra!

Kommer en update om Gotland också…

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vid in-oljningen nästa år så går det faktiskt att använda roller,vad än folk säger!!

/Snobben

Anonym sa...

jag undrar oxå varför ni lägger ner tid å pengar på ett JÄTTE altan bygge när ni ändå bara hyr..? Ja menar de är ju inget ni får tillbaka sen?
Snyggt kommer de iaf bli de är en sak som är säkert=)
Mia

Carina sa...

Shiiit vad trevligt, härmed bjuder jag in mig själv och Robin på en grillkväll där i sommar=)

Anonym sa...

Det har du tid med.

Fredrik Envier sa...

Mia, lägger inte folk ner tid (och även pengar) på sina hyreslägenheter...? Jag tror faktiskt det. När det gäller det senare, pengar alltså, så är det ju ändå ingen som vet hur mycket pengar vi lägger ned på detta eller vad vi har för uppgörelse?

Och ang om man har tid? Jag har ALDRIG påstått att jag har tid med allt vi sysslar med, inte en suck... Men va fan, det är bara att köra så det ryker! ;)

Anonym sa...

Antagligen är det hyresvärden som betalar och ni gör jobbet, bra för både er och den ni hyr av!

Anonym sa...

Fredrik, det va inte menat som ett påhopp så inte behövde du hugga direkt heller för min fråga?
Personligen skulle jag inte lägga ner massa pengar på en hyres bara "därför att", det tror jag inte många skulle göra. Sant att ingen vet vad ni har för uppgörelse heller och det är ingen som behöver veta heller.
Synd att det uppfattades som ett påhopp..
Lycka till!
Mia

Fredrik Envier sa...

Nej nej, det var inte så... Men jag har fått kommentaren tidigare, så fort vi gjort något. Min mattematik är enkel, vi planerar ändå att bo minst 5 år här, vilket gör att alla kostnader som jag lägger ned slår jag ut på fem år, sen överväger jag om jag tycker det är värt.

Så skulle jag göra oavsett vart jag bor...

Anonym sa...

Hur många dagar tar det att bygga denna altan, säkert fler än tre dagar. Vad olika det kan vara vad man värdesätter och prioriterar.

Anonym sa...

Jag kan absolut inte förstå varför man lägger ner så mkt tid (och kanske pengar) på ngt som inte är ert. Ännu mindre kan jag förstå varför man inte köper en bostad ist för att hyr. Men såklart väljer alla olika vägar, dock tror jag alla är överens om att man inte gärna vill kasta pengar i sjön som hyra faktiskt innebär...// Jess

Fredrik Envier sa...

Vi ska bygga vårt eget hus, men det är först om några år. Så ser vår plan ut. Och tills dess så vill jag bo bra och kan tänka mig att lägga lite tid och pengar för det.

Nu vill jag inte gå in på ekonomi, men vi har det VÄLDIGT fördelaktigt som vi har det nu, det är kanske en anledning till att vi inte köper ett eget hus.

Anonym sa...

En nyfiken fråga eftersom jag själv ska gräva ut jord till en grund för en friggebod....vad gjorde du med all jord och vart köper man singel???

Oscar sa...

Jess,
Är du dum på riktigt?

"kan inte förstå varför man inte köper en bostad ist för att hyr?
....dock tror jag alla är överens om att man inte gärna vill kasta pengar i sjön som hyra faktiskt innebär?"

Förutsatt att du lånar en del till att köpa ditt boende vilket det flesta gör så kan du ju räkna ut hur mkt du ger till banken i ränta på ett i sammanhanget ganska litet lån på 2-3miljoner under en amorteringstid som brukar vara 40år med en genomsnittlig ränta på tex 4%?

Är inte de pengarna som du betalt i ränta också borta? I bästa fall har du amorterat bort dit lån när du 70år gammal. Wow du har kanske 10 år kvar att leva.

Du har me största sannolikhet betalat minst lika mkt som du lånade i bara ränta under alla dessa år. Dvs du har betalt dubbelt så mkt som du lånade( ränta + amortering)

Så vad är skillnaden? Svar egentligen ingen alls, du lurar dig själv om du tror ngt annat.

Spar ngn/ngr tusenlappar i månaden under 40 år det blir en del också.

Hur kan det vara att kasta pengarna i sjön att hyra? Du betalar för möjligheten att bo ngn stans det är så vitt jag vet värt ngt.

För övrigt så kan man egentligen säga att om du låna och köper ett hus så hyr du medparten av huset av banken i väldigt många år innan din amorteringar kommit upp i så pass mkt att den delen av huset som inte är belånad utgör en väsentligt större del än den belånade.

Självklart finns det en massa positiva saker med att äga sitt boende. Men att låna och inte förstå att räntan också är mkt pengar som är borta är ju pinsamt.

Jag har full förståelse att Fredrik hyr men ändå gör förbättringar även utan att känna till det exakta upplägget. Du har ju glädje av förbättringar i bostaden du bor i oavsett vem som äger den. Att duscha i ett fräscht badrum eller tex kunna sitta en hel sommar på en solig altan är väl värt ngt precis som en semester resa är värd ngt även om du inte får tillbaka pengarna sen i framtiden?

Anonym sa...

Jess, kasta pengar i sjön för att man hyr? Ibland kanske, oftast knappast. Men du kanske är en sån som tror att priserna aaaaaaaaalltid går upp på sikt? I så fall har du en obehaglig överraskning förför dig.

Tycker Fredrik gör helt rätt, kan man hyra något just nu så finns det inget att tveka på. Annars riskerar man inte att bara kasta pengar i sjön utan att ödelägga hela sin ekonomi för en överskådlig framtid.