Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, juli 06, 2011

Bröllopet - Fredrik & Josefin Envier - 28 maj 2011

110528_FJ_wedding-132
Då är det äntligen dags för det stora inlägget om bröllopet. Känns bra att skriva det så här lite drygt en månad efter faktiskt. När allt har hunnit lägga sig, vi har haft en underbar bröllopsresa och haft en chans att smälta allt. Har suttit i timmar och tittat på material i form av film och foto. Inte bara det från våra egna fotografer, utan även från flera av våra vänner. Nu vet jag att det finns ÄNNU mer material där ute, så ta gärna kontakt med oss om ni sitter och ruvar på något. Den stora filmen, the real deal, kommer att klippas ihop till en riktig film. En lång variant och en kortare (ca 6-10 minuter). Om ni har material som ni kan tänka er att dela med er till denna film, tveka inte på att hör av dig.

fredrik_smink
josefin_smink
josefin_fredrik_smink
Så, nu till bröllopet...tror vi börjar vid Creative Makeup, ja, jag var där också. Om jag kört botox, ansiktsbehandlingar och fotpedikyr, klart jag ska ha lite diskret smink och pinsettnoppad mustash (aldrig igen, fan va ont det gjorde). David tog hand om mig och Annika tog hand om Josefin. Hade bilen med mig, så ingen lugnande champagne för min del inte.

stress
Vi hade ett minst sagt stressigt schema på dagen, så det var inte till att slappna av. Direkt efter sminket, var vi ungefär en timme sena och åkte bort mot Villa Anna, där vi parkerade bilen och böt om till bröllopskläder för att sedan skynda bort mot Botaniska trädgården där bröllopsfotografering skulle ske.

jos_fredrik
Johan Beijer var bröllopsfotograf. Vädret var inte helt på topp, blåste en aningens för mycket vilket man kunde höra på Josefin som svor titt som tätt. Tror man kan urtyda i en del bilder hur ögonen är riktigt svarta. ;)

elliot_sindy
Min mamma hade hämtat barnen från Svärmor och Svärfar, för att köra dem till Botaniska. Där stod de och väntade så snällt på oss.

weddingpic
josefin
weddingpic2
Fotograferade en mängd med fina bilder, trots blåsten... Man kan se den bland annat i min frisyr, som är något mer livlig än man kanske önskar.

weddingpic4
Efter fotograferingen var det tillbaka till hotellrummet. Jag hade glömt mashettknappar och plastrongen hemma, så jag fick slänga mig i bilen och åka som en biltjuv hem för att hämta upp det hemma, fort som bara den tillbaka till hotellet för att putsa till det sista. Nu började Josefin bli nååågot nervös, började hyperventilera och bli smått okontaktbar. Detta är 3 minuter innan klockarna ska ringa. Att hon blev så pass nervös, var nog min räddning. För på något sätt så blev jag tvungen att visa att jag hade koll på läget.

Ingångsmarschen

Väl framme vid kyrkan tog Elliots farmor hand om barnen och vi ställde oss och inväntade klockorna. Sen började inmarschen, med en egen version av November Rain. Se och njut!

Solist sjunger Heaven

Väl inne så sjöng en av solisterna Heaven också det otroligt vackert.

The Rose

Nästa framträdande var The Rose, med två solister och kören Gloryfires. Gåshudsvarning!

Ringväxling

Det händer självklart en del mellan sångerna här ovan, men det blir så otroligt mycket att få med, så jag har bandat vigseln lite här. Nu är det i alla fall dags för ringväxling.

Björn Dimberg framför dagens finaste… “DIna ögon ger mig allt”

Sist, men verkligen inte minst, Björn Dimberg gör ett så minnesvärt uppträdande som jag kommer att bära med mig livet ut. Att det är vackert för mig, det kanske inte är så svårt att förstå. Men lyssna på texten...

Utgångsmarschen

Utgångsmarsch med Bitter sweet symphony, en liten egen variant även här såklart för att fungera i kyrkan.

Konfettiregn

Utanför kyrkan så hade vi bett folk att inte kasta ris, av den enkla anledning att inget foto blir bra om man står och blundar för att inte få ris i ögonen. Istället hade vi ordnat med en rejäl konfettikanon. Detta höll på att bli avblåst i sista sekund, för att det blåste lite för mycket. Risken att konfettin skulle sprida sig i en 2 km radie var väldigt stor. Det gick dock bra tycker jag, lite självstädande på något vis. Eller vad tycker ni?

Segway från kyrkan

Att välja fordon som skulle ta oss från kyrkan var inte helt enkelt. Jag hade letat sportbilar i över ett år för detta och budgeten var faktiskt väl tilltagen för detta. Josefin hade dock vägrat att åka röd bil, så i princip alla Ferraris var ju strukna från listan. Några veckor innan bröllopet kom dock vår toast master på den ypperliga idén att vi skulle åka Segway från kyrkan istället. Hur originellt är inte det?! Något iögonfallande kan man ju säga! Vi tog en sväng med Segwaysen in Universitetsparken bakom kyrkan för ytterligare fotografering medans gästerna började röra sig mot Botaniska Trädgården där festen skulle hållas.

På plats i Botaniska trädgården

Efter den lilla extra fotograferingen åkte vi till hotellet, för att Josefin skulle byta bröllopsklänning (ja, hon hade två stycken!!!). Sen var det vidare mot Botaniska för att möta upp alla väntade gäster och brudskålen. Väl på plats i Botaniska stod Grundström med vänner och spelade lite klassisk pausmusik medans gästerna förlustade sig med bubbel.

Brudskålen

Josefins far höjde glaset och ropade ut brudskålen.

Gloryfires Gospel

Strax innan det var dags att gå och sätta sig till bords så körde Gloryfires sin reportoar.

110528_FJ_wedding-403
dukning
Sen var det dags att gå in i middagssalen. Detta var en av de läskigare grejerna, eftersom jag varit på flertalet möten i stockholm med firman som skötte dekoren, för att inte tala om alla möten med planering av ljud/ljus och cateringfirman. Kontrollfreak som jag är så lyckades jag släppa detta till andra och jag blev så nöjd till slut.

110528_FJ_wedding-366
dukning_honor
Vid vårt honörsbord hade vi en gigantisk storbild ovanför våra huvud. Specialla kungastolar för brudparet och lite annan dekor. Honörsbordet var också uppställt på ett antal scenpodier för att komma upp en bit i luften.

110528_FJ_wedding-373
Gästerna i lokalen satt vid stora runda bord som rymde ca 10-12 pers styck. Vita stora slöjtyger gick över salen för att få ned den enorma takhöjden lite.

Till förrätt serverades västerbottenpaj toppad med räkor och laxrom serveras med rödlökscrèmefraiche och jungfrusallad.

059
Varmrätt var ugnsbakad lax med gremolatatäcke serveras med hjortronsås, sallad på vårprimörer samt örtkryddad mandelpotatispuré.

110528_FJ_wedding-337
110528_FJ_wedding-392
weddingcake
Istället för efterrätt hade vi Cupcakes enligt Vegas-tema och en Vegas-tårta till honörsbordet samt kaffe och avec.

Brudens far håller tal

Brudens far, dvs min svärfar Mats höll självklart ett öppningstal. Där vi även får höra Josefins morfar sjunga en låt som går rakt in i hjärtat.

110528_FJ_wedding-320
Under middagen så stod Yellow Mike för lite underhållning med jämna mellanrum. Otroligt uppskattat av gästerna och oss själva. På något vis kan man aldrig få nog av karln.

Brudparet rockar loss

Stundtals när Yellow Mike körde låtar, var det faktiskt omöjligt att sitta ned.

Spontan bröllopsdans

Ja, så svårt att vi spontankörde en bröllopsdans faktiskt. Han är inte bara trubadur utan också tenor. ;)

Bruden håller tal till gästerna och sin man, dvs mig…

Josefin avslutade med ett tal till mig, egentligen borde det ju vara tvärt om. Men hon friade ju också, så varför inte hålla tal. Nu hade jag tänkt hålla tal, även om jag inte förberett, men det kom aldrig en öppning.

Bröllopsdans

När middagen var avslutad, fick folk förflytta sig in i festlokalen. Jag minns faktiskt känslan, när man kom in i festlokalen. Mörkret hade lagt sig ute så effekten av ljuset blev mäktigare än vad man kunnat föreställa sig. Nu var det dags för den riktiga bröllopsdansen…

Här fanns en fullfjädrad bar till självkostnadspris, ett DJ-bås och en ljusrigg som lös upp hela salen. Ljudet går inte att beskriva, att man ändå lyckats få till ett så bra ljud i de lokalerna är fantastiskt.

Basic Element

Basic Element

Framåt natten sedan kliver Basic Element upp på scenen och köra av några riktigt sköna låtar.

TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK!

Stort tack till Jonas Hessel för all hjälp med ljus och ljud. Även stort tack till Perra Mattisson som var med och styrde och finkalibrerade ljudet till det yttersta.

Tack Stoffe som var med och styrde och bar tungt.

110528_FJ_wedding-327
Stort tack till Mattias Persson som hjälpte till med storbilden, ljudklippen och "Enviersidan". Han titulerade sig som Teknisk toastmaster. Allt styrdes med en Iphone, helt otroligt…

Ett enormt tack till Elin Lindström som var toast madame och Robert Johansson som toastmaster.

Tack Johan Beijer, Joel Ådvall, Niclas Åhs och Mats Wängelin för foto och film.

Tack Cajsa Johansson med Cajsas kök och personal för den underbart goda maten.

Tack Johan Gelin för hjälp med konfettikanon.

Tack Niklas, Mirre och hela Viking produktion för all fin dekor.

Tack Bords i Stockholm, för att vi fick låna era bord, kandelabrar och dukar.

Tack Peter och Jonas i Basic Element för att ni kom och gjorde en spektakulär show.

Tack Pelle Ståhl för att du levererade grym musik.

Tack Jimmy Pettersson och Haffe för att ni hjälpte till att körde bort stor del av dekoren.

Tack Anna-Karin för de underbart fina Cup cakes och superfin bröllopstårta.

Tack Åsa Torzelius för botoxen i pannan.

Tack Marit Rapp för min fina hud och lena fötter.

Tack Yellow Mike för en grym och minnesvärd underhållning.

Tack Tom Sirén för hjälp med städen av all konfetti utanför kyrkan.

Tack Gloryfires för ett otroligt vackert framträdande i kyrkan med underbara solistier och vacker kör. Tack för att ni lyckades samordna allt så otroligt bra.

Tack till vår fina präst Anne Simonsson.

Tack Luisa Garcia för den otroligt fina cellon i kyrkan.

Tack Björn Dimberg för den förmodligen vackraste låten genom tiderna.

Tack Nordic Gokart, för att fick övningsköra och låna era Segways.

Tack Villa Anna för en underbar svit och en härlig natt.

Tack Caroline och Andreas Karlsson för all sista minuten hjälp med bröllopet.

Tack Mamma, Nilla, Svärmor, Svärfar och Brittis för all barnvakt under bröllopsplanering och bröllopsresa.

Tack Niklas Rosenbaum för sista minutenjusteringar på kläder, samt tack för hjälp med skjorta, västa och machettknappar.

Tack Lars Jahnson för hjälp med layout till inbjudningar.

Tack Igor Wolf för hjälp med det otroligt fina trycket.

Tack Niklas Olsson för hjälp med bokning av bröllopsresan.

Tack Kjell Grundström med vänner, för musiken i ute i Botaniska.

Tack Karina och Peter för att ni släckte törsten på våra gäster under kvällen.

Tack Mazen Alali och Pontus Brolin för all räkmacka vi fick åka i Vegas.

Tack igen Jeanette Eriksson för att jag fick sno alla dessa videoklipp.

Tack alla ni som hjälpte till och var delaktiga i min Svensexa, reunion kommer boys, var så säkra!

Tack alla ni som inte nämns vid namn i detta inlägg, men som ändå haft ett finger med i spelet eller deltog som gäst. Ni gjorde vår stora dag till något vi aldrig kommer glömma så länge vi lever.

Tack för alla pengar vi fick till bröllopsresan. Utan den hade det inte varit möjligt!

Freddes Svensexa, the true story…

Och som man skulle kunna tro, att vi skulle glömma något även här, men icke! Här kommer, de tidigare hemligstämplade Svensexan. Möhippan överlåter jag dock till min fru att publicera, om hon vill. Vet inte om jag behöver säga att det bästa kommer sist? Ha ha ha ha...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fyfan va jag garvat åt detta,mycket mycket kul..kram från moster

Anonym sa...

Åh vad fint! Fick tårar i ögonen när kören började sjunga.

Anonym sa...

Det ar som vanligt valdigt skoj att lasa nar du skriver berattelser till bildkollage. Vilket fantastiskt brollop. Gratulerar till giftermalet! Kram fran trogen lasare och tidigare utsatt arbetsledare pa Mcd. ;)

Mr:P sa...

Aha.. Svensexan del 1(2) var det... ;)