Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, december 07, 2010

Julian Assange - Hjälte eller avskum?

julianassange
Det lär knappast ha undgått någon den senaste tiden? Mannen bakom Wikileaks, efterlyst av Interpol i 188 länder världen över. USA vill ha honom mördad, förmodligen många fler där.

Jag vet ärligt inte hur jag ställer mig till hans agerande. På ett sätt tycker jag det hela är intressant, att se folk på sina höga hästar bli avklädda in på bara benet. Samtidigt som jag känner hur fel det är, att uppmuntra folk som tar lagen i egna händer för att samhället inte passar dem.

För frågan är ju, skulle världen vara en bättre värld om alla visste allting? Eller finns det tillfällen då det är lika bra att man ingen vet?

Oavsett vart jag ställer mig i frågan så tycker jag det hela är intressant. Man jämför jakten på Julian Assange med den på Bin Ladin, för det är ungefär så USA agerar. De kommer försöka få Julian utlämnad till varje pris, frågan är vad som händer sen? Dör han under mystiska omständigheter som tidernas martyr, sätts han i fängelse på livstid eller avrättas han?

Jan Guillou gjorde dessutom att uttalande i tv, som fick mig att kräkas (nja, nästan…). Varför vill man lyssna på en avdankad spiondömd författare och journalist när han ger sin teori om huruvida våldtäktsanklagelserna kan vara en konspiration eller ej? Totalt jävla ointressant om du frågar mig.

I dag överlämnade han sig till brittisk polis i London och sitter där häktad tills vidare. Ska bli enormt intressant att följa mannen som gjorde sig hatad av maktens män för att ha lyckats snappa upp lite hemlig information.

1 kommentar:

Kalle sa...

Wikileaks är en bra motpol till den amerikanska media som till i princip 100% styrs av finansiella maktfaktorer.

Amerikanske medias rapportering styrs av annonsintäkter och media har ytterst liten vilja att rapportera sådant som skulle ha ogillas av finansiärerna och ha en negativ inverkan på annonsintäkterna.

Oavsett om Assange är våldtäktsman eller inte så är det som wikileaks läckt ut så vitt jag vet sant, inte ens USA har dementerat uppgifterna. Förövrigt så är det ju många många uppgiftslämnare inom bla den amerikanska staten som gjort läckandet av uppgifter möjligt och wikileaks är inte enbart Julian Assange utan en hel stab av folk utöver uppgiftslämnarna.

Även om det är olagligt att publicera dessa dokument så bör man ju kanske betänka att publiceringen t.ex visar på hur staten begått brott, t.ex övergrepp från den amerikanska militären mot civilbefolkning i bla Irak. Därför kan man ju fråga sig om det inte är rättfärdigat i en demokratiperspektiv.

En rad olika avslöjanden och skandaler genom historien runt om i världen har avslöjats genom otillåten publicering av dokument etc.

Tror du tillexempel att de var tillåtet enligt tysk lag att under andra världskriget var tillåtet att läcka ut information om koncentrationslägren?
Eller att det är lagligt för kinesiska regimkritiker läcka ut information om övergrepp utförda av den kommunistiska regimen i Kina?

När media inte vill eller klarar att granska makthavare, stater etc så kanske det krävs att någon annan gör det?