Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

måndag, september 20, 2010

Valet över och vi är i ett väldigt intressant läge


Då var äntligen valet över, även om läget är något ovisst. Nu har ju förvisso inte sista rösten räknats, men några gigantiska förändringar är förmodligen inte att vänta.

Vi hade ställt till en liten valvaka med lite blandade vänner, bjöds på snittar och gott att dricka. verkligen jättetrevlig tillställning och tack alla ni som kom.

Sparar lite på att kommentera utgången av valet, allra helst eftersom det är en ytterst udda parlamentarisk situation just nu.

Vore jäkligt intressant att veta hur många av dem som samlades upp på Sergels torg ikväll som verkligen hade röstat. För den som inte vet, så samlades ca 20.000 personer på Sergels torg i Stockholm för att protestera mot SD att de kom in i Riksdagen. Sannolikt en väldig massa som inte rösta, men som ändå gnäller?!

Sen översvämmas man på Facebook av folk som protesterar, är besvikna och vill att man ska radera dem från sin vännerlista om man röstat på SD. Hoppas verkligen detta blåser över snart, för jag är lite less på allt jäkla gnäll!

26 kommentarer:

Anonym sa...

Gnäll är det grus som trasar sönder gamla hjullager så att vi kan få nya.
Kerstin

Carla sa...

Håller me till 100%. Folk gnäller nått alldeles förfärligt nu! Och då är dom flesta av dom såna som står upp för demokratin. Men när demokration/folket har talat, då duger de iaf inte! Fjanterier!!

Anonym sa...

Garanterat att alla hade röstat: på blått eller rött, dock inte på SD som du...

Fredrik Envier sa...

Intressant att betydelsen av demokrati kan vara så olika för så många.

Anonym sa...

Mkt prat om demokrati och att SD berättigas av att de valts in i ett demokratiskt val.

Betänk att Nazisterna kom in i den Tyska motsvarigheten till vår riksdag via demokratiska val också i 30-talets Tyskland.

Missförstå inte detta som en anklagelse att SD skulle vara nazister, men att man valts in i ett demokratiskt val betyder inte automatiskt att de åsikter man står för är något som hör hemma i en demokrati.

Fredrik Envier sa...

Där har du helt rätt. Bara för att man är folkvald blir man inte automatisk rumsren. Jag vet också att man gärna drar dessa paraleller till detta. Frågan är vad Jimmie Åkessons verkliga ståndpunkt är... Det som står i dagens valmanifest eller något som partiet stod för 1988?

Anonym sa...

Tar du inte reda på de då innan du röstar på dom då??? URBOTA korkat....

Fredrik Envier sa...

Det är klart att jag skaffat mig en uppfattning om det parti jag röstar på, självklart. Allt annat vore högst oansvarigt.

Anonym sa...

Jag är så förbannat trött på allt tajfs om SD och speciellt på facebook.
Det måste ju betyda att folk vill ha en förändring om nu SD till och med tagit sig in i riksdagen?

Jag är halvutländsk umågås med både utlänningar och svenskar, ändå så tycker jag att det är dags att stoppa invandring och ställa krav.
Men nä.....jag är nog rasist eftersom det är tydligen det man är när man tycker så./Anna

Jonna sa...

Jag är absolut inget fan av SD, enligt mig har Jimmy Åkesson och c/o tittat lite för mycket på Emil i Lönneberga :)) Däremot kan det vara en viktig väckarklocka för övriga partier att ta deras frågor på allvar då ändå 5,7 % av Sveriges befolkning anser att de är viktiga.

Fredrik Envier sa...

Jonna/Icegirlie, en detalj som är ganska viktig är att det är 5,7% av 5,8 miljoner (de som röstade), inte 5,7% av Sveriges befolkning som är en bit över 9 miljoner. Men i övrigt vill jag nog hålla med i stora drag...

Jonna sa...

Egentligen är det nog fler om vi tittar på hur stort stöd SD fick i skolvalen runt om i Sverige. Jag har inte den exakta siffran nu men jag vet att den var hög.

Anonym sa...

Fantastiska komentarer av stadsvetaren Stig-Björn Lundgren.

Fredrik Envier sa...

Citera gärna så de som inte hört/läst hans kommentarer också kan ta del av dessa.

Anonym sa...

Oj, missade att klistra in länken. Finns på lokalnyheterna från igår kväll (måndag) på nyhetskanalen.se.

Anonym sa...

Outa på t.ex. FB att du röstade på SD. Ta diskussionen om du vågar; fegis!

Fredrik Envier sa...

Eftersom motståndet mot SD är så enormt, precis som okunskapen om den politik de vill driva vore det totalt menlöst. Kunskapen om SD och deras politik har folk byggt upp på vad de läst i Aftonbladet och annan media, en tidning som är allt annat än opartisk.

Alla mina blogginlägg publiceras dock på Facebook, utifrån det kan man säkert urtyda vart jag står.

Tar gärna en diskussion med vem som helst, dig tex!

Anonym sa...

Man förlorar rätten att kalla någon fegis på Internet när man kallar sig själv för anonym. Tycker själv att SD-hetsen känns rätt så usel. Även om det finns en del spån inom Sverigedemokraterna så är dom inte alls på samma sätt nu som för säg 10 år sedan. Mer oroande borde det vara att Sveriges Parti får ett mandat i en kommun, ett parti som uttryckligen är emot demokrati.

Josefin sa...

Jag älskar dig <3

Anonym sa...

Vad grundar du dina uttalanden på, syftar på "sannolikt en väldig massa som inte rösta, men som ändå gnäller?!" Vad är en väldig massa och var har du fått uppgiften ifrån?

Fredrik Envier sa...

Eftersom jag säger just "sannolikt", så menar jag att det är högst troligt att många där inte har röstat. Med många menar jag då inte en övervägande massa, men ändå sannolikt en hel del. Tyvärr finns ingen källa eller någon statistik på detta, utan mer sunt förnuft. Hade dock varit väldigt intressant? Vad är din egen uppfattning?

Anonym sa...

Taget ur luften då? Sunt förnuft säger att om man är så engagerad så har man också röstat.

Fredrik Envier sa...

Som att säga att alla fotbollshuliganer är fotbollsintresserade.

Anonym sa...

Och som GÅR och ser matcherna, precis så.

Fredrik Envier sa...

Fotbollshuliganer som går och ser matcherna men kan ingenting om varken laget eller spelarna. Kan säkert jämföras med många som kritiserar SD och demonstrerar, de vet inte annat om partiet än vad de läst i tidningar och hört av kompisar.

Anonym sa...

En del är säkert mycket insatta och vet vad dom gör medan andra kanske inte är det utan reagerar ändå. Däremot har dom säkert röstat i samma anda och vet vad dom vill. Tittar man på soffliggarna så är det inte grupp som går ut och demonstrerar. Förringa inte dom som var där.