Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, september 23, 2010

Politik

fredde_bw Ja, den där rubriken lär ju inte locka många läsare direkt… Men vet ni vad, det skiter jag fullständigt i.

Jag har så mycket inombords att skriva just när det rör ämnet, eller snarare allting omkring det ämnet. Jag rent ut sagt spyr på alla facebook-statusar där folk uppmanar deras vänner att radera dem som vän, under förutsättning att de röstade på fel parti.

Jag spyr på att folk inte kan respektera andra människor för deras val och vara vän med dem för vad dem är. Och utan att verka blåögd så vill och vågar jag hävda att inget parti i Sveriges riksdag är så bedrövligt att det är värt att göra sig av med vänner, inte ens Sverigedemokraterna.

Den som säger annat, vet förmodligen på tok för lite. Det är nästa sak som gör mig illamående, alla dessa människor som skriker och gapar, gnäller, protesterar och gör sig av med vänner. För de flesta är så jävla dåligt pålästa. De utgår från vad nån polare/pojkvän/flickvän sagt, vad de läst i Aftonbladet, hört på RixFM eller läst i nån blogg. Alla dessa källor är färgade utav deras egna åsikter och värderingar.

Det här valet var det mest intressanta under min livstid, vad jag kan minnas… Tiden efter valet har fortsatt varit intressant, att se ett helt land i fullständig panik över att något så hemskt som ingen kunnat förutse…förutom SIFO, Synovate, Novus, Demoskop, United minds och en samling spelbolag. Statsministern verkade inte förstå någonting, inte heller de andra partierna. Nu står man med långnäsa och skägget i brevlådan på en gång.

Slutligen så vill be er att respektera folks åsikter. Istället för att fördöma dem bör vi diskutera, debattera och undersöka varför människor tycker som de gör. Att prata med varandra kan vi lära oss en väldigt mycket utav. I dag lär vi oss inte, trafiken är enkelriktad!

11 kommentarer:

Jonathan Petersson sa...

Som man skulle säga på facebook, "Like"

Anonym sa...

Fredrik, du precis som alla andra har givetvis rätt till en egen åsikt SD sympatisör eller inte men precis som att du anklagar media, folk omkring dig mm för att vara negativa, partiska och onyanserade i sina kommentarer om SD är du ju extremt partiskt du med, bara omvänt.

Tror inte jag kan erinra mig om ngt negativt eller ifrågasättande du skrivit om SD. Nu kommer du säkert säga att det inte behövs eftersom det gör redan alla andra.

Men när du avfärdar samtliga eventuella negativa saker som sägs eller skrivs om SD som okunskap, gnäll mm blir det ju bara patetiskt när du sedan kritiserar media och din omvärld för att vara partiska, negativa, avfärdande mm i det man skriver om SD.

Jennie sa...

Sjukt bra att en åsikt och missnöje kommer fram. Larvigt när Ohly vägrar gå in i sminkrum , utfrysning, mobbing.

Att man ska ta bort någon från vännerlista på face har jag inte sett än.. tror de finns mer avsky sossar och moderater imellan.. det där är bara larvigt. Alla har rätt till en åsikt , därför de kallas demokrati och alla över 18 får en röst :)

Fredrik Envier sa...

Anonym (börja använda namn): Fast det är väl lite vad som är tanken med bloggar, att de är personliga och utifrån mitt perspektiv och mina åsikter. Tidningar (även om de är dragna mot höger eller vänster) förväntar man sig en korrekt rapportering och inte så otroligt snedvriden som den varit i detta. Att en av Sveriges största tidningar medvetet verkar använda sig av felciteringar för att skapa enorma rubriker (=sälja enorma mängder lösnummer) är ju inte bara pinsamt utan också skamligt.

De gånger jag dömer ut saker med okunskap som du säger, beror det ofta på det. Jag för gärna en diskussion i ämnet, kanske dock inte under ett blogginlägg men på en lämplig plats. När folk dömer ut partiet som rasister för en felcitering Aftonbladet gjort, eller för att partiföreträdare för 15 år sen hade nazisympatier vilket inte torde vara intressant för den politik man för i dag?

Simon sa...

Bara en undran..

Fredrik du finner inget märkligt att det ständigt
är fråga om felciteringar, för 15 år sedan, inget partiet ställer sig bakom etc när det gäller SD?

Fredrik Envier sa...

Jag vet ju vad partiet har för historia, att de sannolikt har anhängare som är ytterst tveksamma. Att det som grädden på moset till den smaskiga grunden har en restriktiv invandringspolitik gör ju att inget seriöst parti vågar erkänna ett samarbete. Men åter igen, när vi diskuterar partiet, bör vi inte prata om den politik de ämnar att föra, inte den som tidningarna vill tillskriva?

Jennie sa...

Tror folk som inte känner dig missuppfattar dig Fredde.. De vet nog inte din entusiasm i att läsa på om saker och att du sällan argumenterar något du inte kan något om.
Ex. teori och körkortet som du klara fortare än många andra

Anonym sa...

Oj oj, här har vi nog ett geni som har klarat av att ta körkort och det fortare än många andra. Mycket imponerande, eller inte! (Du glömmer bara säga hur gammal han var när han tog körkort...)

Fredrik Envier sa...

Jennie, var lite dålig jämförelse men tack ändå. ;)

Jimmy sa...

Bara en liten tanke som jag fick efter att läst inlägget.
SD har anhängare som tidigare varit nazister. Nazister mördade miljontals judar just bara för att de var judar.
Vänsterpartiet har anhängare som tidigare och än idag är komunister.
Det pris människorna i de kommunistiska diktaturerna fått betala för makthavarnas utopiska strävanden har varit oerhört högt. Tiotals miljoner människor har avrättats, svultit ihjäl eller dött av umbäranden som en direkt följd av kommunistiskt styre.

Bara en tanke..
//Jimmy

Josefin sa...

Jag hörde att sossarna tvånsgssteriliserade romer(zigenare)så sent som på 80-talet,finns mkt bakrund hos samtliga partier som de säkert inte vill minnas!