Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, februari 16, 2010

Strömavbrott i Uppsala som drabbade enligt uppgift 50.000 abonnenter


Det var inget litet strömavbrott som slog till mot Uppsala idag runt 11-snåret. Enligt Sveriges Radio var 50.000 abonnenter drabbade av strömavbrottet, som ska berott på ett jordfel mellan Fyrislund och Bredåker. Med tanke på att det var strömlöst i Eriksberg hos morsan, Jälla hemma hos oss och även här i Uppsala Science Park där jag sitter så känns det som ett rätt brett avbrott.

Nu är jag ingen elektriker och ska egentligen inte ge mig in på att bedöma den här typen av frågor, men spontant känns det ändå som att elen inte borde kunna påverkas över så stor vidd. Går det att slå ut 50.000 abonnenter genom ett jordfel i en fet kabel så känns det som att det är en väldigt svag länk i vårt lilla samhälle.

Kan informera att det inte är speciellt lätt att jobba med data om man inte har ström, oavsett om man har bärbar (med batteri) eller inte, så är det oftast någon länk i nätverket som inte har reservström och man är körd i alla fall. LUNCH!!!

Inga kommentarer: