Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, november 18, 2009

Det här var nog det värsta jag gjort på länge!


FY FAN SÄGER JAG! Det är så här mina skattepengar förvaltas. Tror fan att jag ska överväga att börja arbeta svart! Sverige har sån jävla planering för att kunna hantera diverse kriser hit och dit. Vad händer när krishelvetet dimper ned, då står hela Sverige som handlingsförlamade. Helvetes jävlar! Släpp in militären och få in lite handlingskraft!!! Det finns ingen som helst organisation för hur fan det ska fungera, utan vårdcentralerna verkar få ansvaret att sköta det med bästa förmåga. Vad har de för kunskap om att organisera den här typen av massvaccineringar? Jo, riva lite papper och skriva siffror?! SNÄLLA NÅN!

Sen en annan sida av myntet och nu kommer det här säkerligen att låta lite illa och dömmande. Men eftersom det faktiskt är en kris i någon form så bör man faktiskt tänka på landet i sin helhet. Vilka människor är det som har möjlighet att stå i kö i en halv arbetsdag och vänta på vaccin?

- Arbetslösa
- Socialbidragstagare
- Pensionärer
- Föräldralediga
- Möjligen egna företagare

Av dessa ovanstående grupper undrar jag hur många det är som driver Sverige och håller Sverige rullande? Jo, det är arbetande människor som sitter i kassan på ICA, som kör bussen till våra jobb, sköter våra utbetalningar på försäkringskassan osv... Vad händer med den gruppen människor? Jo...de får helt enkelt vänta tills kaoset lugnat ned sig. Hur jävla bakvänt är inte det?

Sen kan man tjata till dödagar om allas lika värde, men snälla någon?! Eftersom alla inte kan vaccineras samtidigt så måste man tyvärr skilja på folk och folk!

Då det är riskgrupper som ska vaccineras nu, dvs folk med svåra lungsjukdomar, hjärtproblem osv samt barnfamiljer. Hur tänker man när dessa ombeds stå i kö utomhus i kylan flera timmar. Trängas bland fräcka människor som skiter fullständigt i om något med astma eller KOL håller på att packa ihop.

Jag har nu stått i kö UTOMHUS i 3 timmar, med en liten unge på 6 månader och en på snart 9 år. Josephine stod dessutom en timme längre. När vi kommer fram och in i lokalen råder fullkomlig kaos, folk har lappar som består av sönderrivna lappar med handskrivna nummer. När vi kommer in i lokalen står det 382 på vår lapp, i lokalen ropar hon ut 232. Lokalen vi har kommit in i är inte stor och rymmer absolut inte några 150 personer. Här är det full kaos. Skrikande barn, mc donalds-påsar och skräp överallt. Folk börjar efter ett tag skrika åt varandra, när de inser att de kanske inte kommer att hinna få vaccin. En utländsk gubbe tränger sig före och knuffar undan ett annat barn varpå tumult uppstår. Hotfulla ord växlas mellan gubben och en annan pappa som ser vad som händer. Gubben som trängde sig på börjar nu ropa åt sin familj att också tränga sig fram genom skaran, varpå stämningen blir än mer hetsk. Gubben är självklart helt oförstående, han har ju barn och familj... Eh?! Det har ju ALLA som står här, det är just därför vi är här (IDIOT)!!! Pappan ledsnar och säger till han på skarpen att PASSA SIG, ANNARS JÄVLAR varpå han för en stund försvinner in i ett närliggande rum.

Jag fick två nummerlappar av ett par som ledsnade och gick ut, på de lapparna stod de 282 och 283. Eftersom vi har tre som skulle vaccineras, bestämde jag mig för att ge dessa lappar till pappan som tillrättavisade den fräcka gubben. Pappan blev otroligt tacksam och fick genast gå in med sitt barn, han nickade och tittade på mig tacksamt när han gick in med sitt barn.

Nu kom den gråhåriga fräcka gubben ut igen och började gorma. Sjuksköterskorna som försökte hålla ihop det hela fortsatte att ropa upp nummer, varpå gubbfan fortsätter och fyller i...han börjar nu ropa upp egna nummer för att skynda på det hela?! Ööööhhh?! Han kunde dessutom inte räkna ordentligt och med tanke på att vi var på tal uppåt 300 så tog det inte lång tid innan han stod och mumlade siffror bara.´

Då hela systemet med nummerlappar rasade så gick vi fram, så fort de frågade efter en vuxen gick jag först in, tog min spruta och sen tog jag med mig Sindy därifrån. Josephine och Elliot fick komma in precis efter och sen kunde vi åka där ifrån.


Sammanfattningsvis är nog det här något av det sjukaste jag varit med om på väääldigt länge. Har du inte varit med om det, kan du nog inte förstå utav att läsa mitt inlägg... Man måste vara där!

P.S.
EN SJUKT STOR ELOGE TILL DE SOM JOBBAR PÅ VÅRDCENTRALERNA RUNT OM I UPPSALA SOM STÅR PALL FÖR ALLT SKIT SOM DE FÅR TA EMOT FRÅN FOLK. MIN SKÖTERSKA SOM GAV MIG SPRUTAN VAR HUR TREVLIG SOM HELST OCH VÄÄÄÄLDIGT SERVICE MINDED, TROTS KAOSET. DET VAR SNARARE JAG SOM VILLE IN, TA SPRUTAN OCH DRA. NI GÖR ETT GRYMT JOBB, SYND BARA ATT NI INTE FÅR DET STÖD NI BORDE!
D.S

1 kommentar:

Anonym sa...

fyfan vilket bra inlägg! Jag sitter just i kassan på ICA och du har så rätt i vad du säger! /n