Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, november 18, 2009

Vad är grejen med fax? Är det inte lite 80- eller möjligen 90-tal?

old_fax Skulle beställa hem en grej till villan i förrgår, för att de skulle skicka grejerna på en gång skulle jag faxa in kvitto på en betalning. Jag ifrågasatte varför jag inte kunde maila in en skärmdump från internetbanken på min betalning istället. Har inget större förtroende för fax, efter många sura erfarenheter. Då är jag ändå tekniskt lagd och kommer rätt bra överens med sådan apparatur. Mannen i telefonen gav någon dassig ursäkt om att mailen inte gick till samma kontor, ehh?

Hur som helst, jag faxade motvilligt in kvitto på inbetalning och väntade på en bekräftelse. Jag väntade och väntade… Efter en och en halv dag ringer mannen upp igen, ber om ursäkt för att han inte ringt och att det tog sådan tid, det hade varit strul med faxen och han hade inte kunnat få mitt kvitto förrän sent dagen efter. NO SHIT?!

Jag får en känsla av att många företag tycker att ett infaxat kvitto är ett värdebevis i någon form, ett trovärdigt bevis på i det här fallet en inbetalning. En skärmdump på en internet bank däremot, den kan vilken lite datahacker som helst förfalska?! Detta är förvisso bara ett antagande från min sida, men det man undrar är ju då, hur lätt är det inte att förfalska ett inscannat/kopierat/faxat kvitto?! Kasta om lite siffror, dra den några gånger i kopiatorn osv, vips så är det omöjligt att urtyda!?

Nej, kan vi inte låta faxen gå i graven?! Det är faktiskt tid för det nu. Den kan lägga sig bredvid NMT-telefon, analoga tv-sändningar och när ni ändå håller på, släng dit det fasta telefonjacket också! ;)

2 kommentarer:

Carina sa...

Sakta i backarna. Det fasta telefonjacket ska ingenstans!!!

Fredrik Envier sa...

Haha, vi kan ta samma diskussion om låt oss säga MAX 5 år, på sin höjd!!! :)

Nya lägenheter byggs ofta utan telefonjack, istället erbjuds man IP-telefoni via bredbandet. En "fejkad" telefoni som lurar gamla tanter att tro att de typ har fast jack ändå. Ack ack! ;)