Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, november 11, 2009

Ursäkta uttrycket, men vilken JÄVLA HYSTERI!

Den här svininfluensan skapar mer hysteri och förvirring än den skadar. Min flickvän är en av dem som är totalt hysterisk när det gäller det här. Hon har nog ringt mig 4-5 gånger idag rörande just svininfluensan. Försökt hitta vägar för att få oss och Elliot vaccinerade. Ringt runt till olika vårdcentraler och dylikt för att hitta någon som har vaccin. Att ställa sig i en kö vid Vaccinationsbyrån som ringlar sig längs Sysslomansgatan och sedan fortsätter flera hundra meter längs S:t olofsgatan är INTE ett alternativ. Hörde nämligen någon som sa att endast halva kön fick nummerlappar. I mitten av kön hade man köat sedan 6:45.

Jag blir fan vansinnig att detta inte gått att styra på ett bättre och smidigare sätt. Märks väl att folket bakom inte har den erfarenhet som krävs för massvaccinering. Kaos utbryter ju uppenbarligen överallt och folk vet varken ut eller in.

Nu när jag äntligen hittade nån som hade vaccin, då uppstod nästa problem. Då hade min smått hysteriska flickvän inte tid att besöka den vårdcentralen för att hon var upptagen med massa annat... SUCK!

4 kommentarer:

Nikki sa...

OMG,vilken jävla kö.Tur man fick den på jobbet...Lycka till i sökandet på vaccin!Ha det gött

Anonym sa...

Fick brev i förra veckan, skulle infinna mig 08-11 på min husläkarmottagning idag.

Kom dit 07:40 10 pers framför i kön. 08:00 var vi över 60 pers som fick nummerlappar. 08;04 lämnade jag vaccinationsmottagningen.

Däremot så fick min kollega som vaccinera sig igår lyxbehandlingen. Hon fick egen brits och tid att ligga ner 10 min, alla på deras mottagning fick det..ifall man skulle bli yr efteråt... 1-0 Malmö?

Tror att hälften av den där kön bara är folk som vill slippa jobba.

Kämpa på!

Anonym sa...

Nja, nu tycker jag att du är orättvis. Det är tydligt sagt att det endast är riskgrupper/barnfamiljer som prioriteras för vaccinering för tillfället, dock så går media ut med sin egen information. Det har stått att läsa i åtskilliga tidningar: "du kommer inte bli nekad när du väl är där", detta leder självklart till masshysteri! Människor som inte tillhör nån sorts riksgrupp över huvud taget köar i timtal, för att sedan mötas av ett nej och då tappa besinningen. Försök då att själv vara den stackars sjuksköterskan som har sliter som ett djur, och som måste bemöta alla dessa respektlösa idioter. Vet själv om sköterskor som gråter vid slutet av dagen pga all press! Till saken ska även höra att Uppsala ligger på andra plats i Sverige på listan över de län som vaccinerat flest procent av sin befolkningsmängd. Så jag tycker nog att vår sjukvård kan få sig en välförtjänt liten klapp på axeln :)

Fredrik Envier sa...

Nu är det ju självklart inte den enskilda sjuksköterskan som organiserar den här typen av vaccineringar. Detta är något som styrs på en mycket högre nivå, det är också där jag anser att felet begåtts.

Uppsala borde tex gjort som många andra städer, att man låter skolbarnen vaccineras i skolan tillsammans med övriga undersökningar. Istället väljer man att lägga denna last på redan lastade föräldrar som tvingas stå och köa.

Sen ifrågasätter jag förvisso kösystemet som görs upp och även logistiken bakom. Vaccin som beställts hem och ska räcka för en vecka tar slut på mindre än en förmiddag. Då är det någon som räknat kraftigt fel.

Sjukvården i sig ska ha en stor klapp på axeln och all personal som tar den här smällen.