Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, december 02, 2009

Nattklubbar med en smått kluven inriktning

Det starka aktörerna stärker sin position i nattlivet medans de "nya" får det tuffare.

janurban Den senaste "stjärnan" på himlen är väl ändå VIP, som det kallas numera i Påvel snickares gränd. En nattklubbsverksamhet som öppnar upp utan någon vettig markandsföring att tala om. Detta resulterar i halvfulla lokaler och en smått tveksam inriktning. Visst finns det säkert utrymme för dansband i stan, men man sätter åldern skrämmande lågt och öppnar idag upp för 18-åringar på deras Onsdagssatsning. Kollar man på vimmelbilderna från tidigare kvällar så blir jag mest rädd, för det är den mest oroväckande blandningen av folk jag sett på väldigt länge. Allt från farfars far, till lilla Pelle som precis pusslat ihop sitt första falskleg. Som pricken över I'et så skymtar man Hasse Aro mitt bland alltsammans. Ja, blandad publik i all ära, men det här var nog att gå steget för långt.

dragqueenMEN, jag har aldrig besökt ställe än, så jag ska väl inte säga så mycket. Detta är en tolkning gjord på avstånd. När man sedan loggade in på Facebook idag kom ytterligare ett tecken på total förvirring och dålig erfarenhet i kroglivet. Hoger Rashid bjuder in folk till ett Facebook-event han skapat för just VIP. Det pratas om bjudsprit i form av bål, öppet från kl 17 (ööhhh) och sen missade man lite snyggt att informera om att det var 18 år, vilket gjorde att mängder av 17-åringar vallfärdat till eventet och anmält sig. Billigt skulle det vara också den här kvällen, sjukt billigt... ALL MAT OCH DRYCK kostar 25 kr?! Man öppnar upp med en bartömning skulle man kunna säga. Polisen kommer få att göra ikväll, så kan man sammanfatta det i alla fall.

UPPDATERAT 091203 17.30
Hoger ringde mig för lite drygt 45 minuter sedan och var lite butter för att han fick pryda min blogg med sitt foto. Han bad mig ta bort den, för det var inte bra att den låg där. Eftersom jag inte har nån annan passande bild till ämnet så lägger jag istället in en annan bild, som inte har ett dugg med ämnet att göra. Hoppas du är mer nöjd nu Hoger!

kalas

Samtidigt kör min gamle kollega igång deras nya 18-årssatsning på deras nya Kalas. Patric sa tidigare till UNT, citat: "-Vi kommer inte att släppa in några tonåringar." Det pratades om liknelser med Hamburger Börs och ytterligare en våning mot hösten. Mig veterligen är vi inne i vad som brukar definieras som vinter. Han sålde sina gamla krogbolag till målvakter, dessa båda bolag tömdes först på diverse inventarier i olika former som han lite tjusigt förde in i sin nya restaurang. Allt detta för att starta nya rena bolag utan betalningsanmärkningar. Men om man ska tro vad man hör, så går ekonomin allt annat än bra. Fodringarna hopar sig redan och sist jag tittade så ligger redan några och vilar hos kronofogden. Självklart finns det möjlighet att rädda situationen och betala in dessa, men då blir nån annan lidande i andra ändan. Summa summarum tror jag livet på Kalas blir kortare än någon av de tidigare satsningarna.

vip Hemsidor verkar det dessutom som båda dessa ovanstående herrar försöker att lyckas med. Slutresultatet är skrattretande i båda fallen. VIPs hemsida är dock allra värst måste jag säga. Särskrivningar och dålig svenska lär knappast vara något som lockar den äldre publiken till dansbanskvällar. Förhoppningsvis hittar de inte ens till hemsidan. Kalas hemsida är betydligt bättre rent utseendemässigt, tack vare att de anlitat Lalle som är en gammal AD-kille och gammal i gemet. Tyvärr verkar det som att hjärnan bakom själva funktionaliteten inte riktigt vet vad han vill. En vild gissning säger mig att det är Niklas och Patric som lagt upp förutsättningarna här. Man har kollat på Finest.se och sen har man gjort en dålig kopia, pinsamt!

bj Birger Jarl slängde för inte så längesen även dom upp en ny hemsida, clean och enkel även om den som förvisso alla andra var aningen mörk. Jag själv gillar förvisso mörka sidor, men det känns inte som 2010, vilket är året vi närmar oss. Birgers sida har dock inte onödiga funktioner och hemska felskrivningar. Den ger ett professionellt helhetsintryck. Saluhallen och Svenssons krogar verkar inte satsa speciellt hårt på sina hemsidor, de finns snarare för att de “måste”.

Slutligen tror jag 2010 blir ett intressant år. Tror vi kommer få se i alla fall två nattklubbar falla bort från nattklubbshimlen och sannolikt minst en ny titta fram. Kanske är dags för att ta ett steg åter in på krogscenen… ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nu har du varit borta ett tag.. bara köra igång!

Anonym sa...

Ja precis. Vi vill ha en bra nattklubb! Du kan dina grejer!

erika sa...

ja snälla kör igång igen, du kan din grej!

Larsson sa...

ja kalas är och förblir en krog för alla stadens tonåringar.

kan avslöja att delar av möblemanget på kalas kommer från en container som förvaltades av ett sanerings företag som tog hand om de efter en brand i en krog källare. sen har möblerna förvarats i ett gammalt spannmålslager och i en gammal ladugård som kanske inte direkt lämpar sig som lager. men allt går ju att fräcka upp med lite diskmedel men att få bort en odör som sur spannmål och gammalt hö ger kan vara svårt.

sen lär de nog inte bli nån mer våning de e bara snack. men som vanligt är de mycket snack i en liten verkstad.

tack för ett mycket läs värd blogg.

Anonym sa...

åh ja! kör igen, vore grymt! 23+, r'n'b/clubmusik och ett partygolv a'la alfons/seven med "chartermusik" typ svenskt, afterski, schlager... så gött att shaka till! uppsala behöver ett bra ställe för oss som är för gamla för kalas och känner oss små på flurran (å tyvärr ogillar både bj och plattan)

Det här ser jag fram emot!
/Tiina A.