Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

söndag, september 14, 2008

Flitig kommentarskrivare

Jag brukar ju ofta beklaga mig över att ni ofta är dåliga på att läsa kommentarer. Nu har jag fått en läsare på halsen, som verkligen går mot strömmen. Personen ifråga skriver längre kommentarer än vad jag skriver inlägg. Det handlar om ett tidigare inlägg som jag kallade Handikapp - ett hinder. Ett inlägg som handlar om en massanmälningsaktion där folk, vanligtvis rullstolsbundna massanmäler mängder av ställen för otillgänglighet.

Enligt personen har jag dessutom undvikit att svara på konkreta frågeställningar, vilket vi ska totalt reda ut i detta inlägg. Alla meningar med frågetecken ska således besvaras. Vi börjar uppifrån....

Tycker du med andra ord att det är helt ok att bryta mot denna del av plan- och bygglagen?
Ja, det tycker jag faktiskt. Så länge man månar om tillgängligheten och faktiskt erbjuder dem god service ändå.

Visst, det finns situationer när diskrimineringslagar slår fel. Men hur ser du att det gäller personer med funktionsnedsättning, vilket väl ändå var ämnet?
Driver jag exempelvis en nattklubb, så bör jag återigen få släppa in vem f-n jag vill, oavsett på vilka kriterier det sker på. Det kan låta elakt och rått, men det är ändå jag som bekostar nattklubben och dess drift, inte någon annan. Det är ingen rättighet att få gå på vilken nattklubb man vill!

Hur skulle du själv uppleva det om du som besökare på en nattklubb var tvungen att förlita dig på personalen för att ta dig runt?
Svårt att svara på då jag inte har något sådant handikapp. Men utifrån de förutsättningar som finns för mig som person skulle jag nog rätta mig därefter. Jag besöker inte platser som jag känner inte passar mig i dagsläget heller. Men det är som sagt en svår fråga.

Vadå "handikapp ett hinder"? Tror du att ett ords etymologi avgör hur verkligheten ser ut?
Nej, självklart inte, men det ger en viss fingervisning om ämnet iallafall.

Någonsin hört talats om värdeladdningar och attityder? Samhällsyn? Samhällsförändringar?
Oh ja, utan tvekan!!!

En funktionsnedsättning i en miljö som är tillgänglig är inget större hinder. Varför vill du att "hindret" ska bli större? Det blir det om din nattklubb och din flickväns salong inte är tillgängliga (och användbara).
Nu kommer vi till en viktig punkt känner jag. NEJ, jag vill inte att hindret ska bli större, därför är min flickväns salong otroligt serviceminded och hjälpsamma, precis som vi var mot en mängd av våra rullstolsbundna stamgäster som vi hade. Har ALDRIG sett så många killar i rullstol på en nattklubb som vi hade, vad det beror på kan du ju fundera på.

Sen var den sista frågan rörande vad Seven vart anmält för. Nu var det inte så att det var Seven, utan People efter det att Seven lagts ned. Anmälan lyder så här:
"De har flera avsatser med bord i lokalen dit det är trappsteg, inga ramper. Det utestänger och diskriminerar därmed gäster som använder rullstol eftersom man inte kan komma upp."
Ja, det finns avsatser dit det är besvärligt att komma upp med rullstol. Men det finns också många avsatser där så inte är fallet.

Denna person som skriver dessa kommentarer har bestämt sig för att jag är en elak jävel, det är helt uppenbart. För att jag jämfört med många andra säger vad jag verkligen tycker. Många är så skenheliga och springer runt med en uppdiktad åsikt, som de fått lära sig att man borde ha. Men i själva verket så lever de efter en helt annan tro.

Jag har INGET emot rullstolsbundna och är inte ute efter att göra livet surt för dem. Men i det här fallet att bygga en snygg nattklubb, för att sedan slänga in aluminumramper överallt där det är etager och göra hela stället handikappanpassat vet jag inte om jag riktigt vill, kan och tänker bekosta.

Och DU, anonyma människa. Höj dig ett snäpp och skaffa dig ett namn om du vill fortsätta skriva kommentarer till mig, blir så mycket mer givande att besvara dina funderingar. Är för övrigt smickrad över att du läser en blogg som min, då mina åsikter torde ligga så långt ifrån dina som de bara kan tänkas göra.

Sign. Ytlig, elak, egoistisk bloggskrivare

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej har själv haft en far som var handikappad detta var på mitten till slutet av 80 talet efter som min far dog 1989 men på den tiden var inte det på samma sätt som idag. i dag finns det hjälp att få från massa olika håll bland annat finns 1 företag i hedemora som bygger handikapp anpassade bilar för alla slags handikapp och en körskola med inriktning på att hjälpa handikappade att lära sig köra bil oavsett handikapp. tog själv mitt körkort på denna körskola. där träffade jag en person som var 110 cm lång som förmoligen idag kör bil som vem som helst.
titta på webbadressen nedan.

Anonym sa...

Ja och så borde nattklubben inte heller servera drinkar med laktos (tänk på alla laktosintolleranta) och inte heller gluten bör förekomma, och nötter kommer inte på tal!

Musiken bör sänkas (finns ju dom med tinnitus) och menyerna borde skrivas även med blindskrift.

Det borde inte vara öppet så sent, tänk på dom som bor runt omkring.

Det borde vara en dresscode, tex "endast grå mjukis" för alla har faktiskt inte råd att köpa dyra märkeskläder, för att inte tala om alla som inte är födda med lika vackra kroppar som andra. :P

Livet är varken handikappanpassat eller rättvist.

Fredrik Envier sa...

Trevligt med lite röster från "den andra sidan" också. Då pratar jag inte om "motståndarsidan" utan mer ett "annat perspektiv"-sidan. Tack Smulan, smickrande att du fortfarande läser bloggen. :) Kommer mycket skoj i höst!