Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

lördag, maj 08, 2010

Android-lurarna tar över

iphone
Det verkligen kliar i fingrarna nu för inköp av en ny telefon. Tekniknörd som man är så är det svårt att undgå Androids frammarsch och det råder ingen tvekan om att Iphone kommer att få kliva åt sidan för Googles Android. Bra tycker jag, eftersom jag efter en tids användande av Iphone är jävligt lack på begränsningarna. Gränssnittet är super på Iphone, inget snack om saken… Att de lyckats lura in hela världen att skapa appar åt dem är också suveränt, till snudd på magiskt. Men, för det finns ett men, eller rättare sagt flera MEN och vi kommer till dem nu.

android Den största nackdelen som jag ser det är att utvecklarna är begränsade utav Apple för en mängd olika saker. Dels får applikationerna inte utföra något som Apple redan har en applikation för inbyggt i telefon. Onödigt kanske ni tycker, men tyvärr så är många av de applikationer som följer med i telefon inte speciellt avancerade utan ofta väldigt basic. Vidare finns mängder av olika begränsningar som gör att det inte går att utföra vad som helst med utvecklade applikationer. Mängder av finesser som man skulle vilja se går således inte att göra, för en begränsning i operativet. I början på Juni gissas det på att Apple kommer presentera sin Iphone 4G, vilket förvisso ska bli intressant även om jag inte tror det kommer att räcka. Man har länge kritiserat Microsoft för att driva ett oschysst spel rent konkurrensmässigt, men det är inte ens i närheten av Apples metoder. Men nog pratat om Iphone nu…

Android, som inlägget faktiskt skulle handla om. Här finns det en uppsjö och ett ständigt ökande urval av telefoner/hårdvara men med den gemensamma nämnaren, operativsystemet Android från Google. De har inte helt otippat en hel del likheter med Iphones OS, sannolikt på grund av dess framgångar. Men till skillnad från Apples telefon så finns en helt annan öppenhet, vilket skapar möjligheter som inte Apple är i närheten av. Att det finns en mängd olika tillverkare av telefoner gör dessutom att man håller utvecklingen glödhet och nya heta modeller kommer till marknaden hela tiden.

Tyvärr, så är det en sak jag saknar i dag hos de Android-telefoner som finns och det är en riktig blixt. Eftersom jag bloggar så vill jag också kunna ta bra bilder oavsett om det är ljust eller ej. En mängder telefoner har LED-lampor vilket jag tyvärr inte är så imponerad av, jag är ute efter en riktig Xenonblixt. Snackas förvisso om en variant från Motorola som ska ha riktig Xenon-blixt, hurvida det är något som kommer till Sverige återstår att se.

Sony_Ericsson_x10_mini_pro
Sony Ericssons Xperia X10 har det ju snackats en hel del om, den vart sågad i några första rescensioner och sedan kunde man läsa att den presterat helt ok i andra. De telefoner från SE som kommer bli jäkligt intressant är däremot X10 Mini och X10 Mini pro, två lurar som är enormt små för att vara Android-lurar. Trots sin storlek har de touchskärm och den ena pro-modellen har dessutom tangentbord. Ytterligare en bra grej med dessa är prislappen, de ligger sjukt bra till i pris. Släpps andra kvartalet 2010, dvs nu snart…

htcevo4g
HTC är en tillverkare som på senare tiden tagit mark. Den hetaste på svenska marknaden just nu är HTC Desire, men det kommer många grymma telefoner från den här leverantören. Bara hoppas att de kommer till Sverige. Bland annat finns en variant som heter HTC Evo 4G, men den verkar inte nå Sverige tyvärr.

motorola_microtac Motorola, kommer ni ihåg Motorola Microtac, den där coola telefon med lucka. Förmodligen kommer du inte ihåg, för du är för ung (ha ha ha)… Hur som helst, från detta företag så kommer det faktiskt en rätt schysst Android-telefon inom kort, i alla fall om man tittar på pappret. Och här ryktas det dessutom om en riktig xenonblixt, så det ska bli jäkligt intressant att se. Telefonen ser ut att bli någon form av uppföljare till deras Milestone, med andra ord deras nuvarande Android-lur.

 

Ja, det var lite granna om Android… Nu kan dem som orkat läsa hit börja kasta paj och överösa mig med kommentarer om att Apple minsann kommer ro hem den här ronden… Så kan vi gå tillbaka hit om ett år och titta hur marknaden ser ut. :)

Sorry alla ni som spry på teknik… ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns att min syster hade microtac, skällde alltid på henne att dra ut antennen för de lät dåligt.

jag hade den 20e april haft mobil i halva mitt liv... 26år gammal.. jag har alltså varje dag i 13 år , använt min mobil.. det är helt sjukt... så hur kan man säga att mobilen inte är viktigare än allt annat?

Larsson sa...

tycker att xperia x10 funkar mycket bra har i och för sig bara haft min i 1½ vecka men jag e nöjd.

men de är mycket att sätta sig in i spec för mig som haft tangent telefoner, första pek telefonen men de funkar kanon bra dock så är priset på denna telefon högt men å andra sidan så man får vad man betalar för.

Gurra sa...

Det ända riktiga problemet för android är att det kommer finnas gör mycket olika hårdvara för utvecklarna. Vissa mobiler kommer vara super snabb, medans viss lite trögare. Det kommer skapa mer jobb för utvecklare. Varje mobil tillverkare med android typ 5 har minst 3-4 modeller. Där ligger iPhone bättre till. En modell i taget. Har en polare som har en HTC Hero och den funkar klockrent....själv kör jag iPhone..,men trött på allt tjat på vilken mobil som är bäst. Prova runt lite och köp den som passar dina behov.

Bunny sa...

Åh... Köp inte Apple!!!

http://katidis.wordpress.com/2010/05/01/daligt-apple-fy-fan-vad-daligt-ar-sa-besviken/

Mvh