Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, november 27, 2007

Konkurs

Fick reda på för någon timme sedan att Lotus nu var försatt i konkurs. Hyror, skatter och massor av andra skulder hade till slut drivit krogen i konkurs.

Något som förbryllat mig under en längre tid är varför lagar ska tolkas så otroligt annorlunda beroende på vart man bor. En lag borde väl inte tolkas annorlunda beroende om ens postnummer börjar på 754 eller 111? I Stockholm ska man nämligen vara fläckfri, har till och med hört talats om en krog som fick indraget tillstånd för slarv med hyran. I Uppsala verkar dock helt andra regler gälla.

Vi har en annan sak som ni säkert sett någon gång, begreppet 2 för 1. Betala för en drink så får du två. En klassiker som var vanlig förut, men när man tittar på den så bryter den mot alkohollagen då det är animering. För den som inte vet vad det är, så betyder det att man får inte uppmana gästen till att dricka mer. 2 för 1 är bannlyst i Stockholm, knappt en pizzeria i Rågsved vågar sig på en griffeltavla med den texten. I Uppsala däremot, här skyltas det vitt och brett. Det finns mängder av exempel på hur lagen, i detta fall alkohollagen, tolkas annorlunda för att vi bor i Uppsala. Ett underbart sådant är ju nationerna, här säljs alkoholen till sjukt låga priser. Nationerna är dessutom okontrollerade fylleslag med tusentals pissfulla studenter. Nu ska jag inte dra alla över en kant, eller låtsas som att jag är någon nationsvan kille, men jag anser mig sett vad som krävs för att göra ett uttalande som detta.

Den enda som verkar vaknat till i staden Uppsala verkar vara Kronofogden, för det är ju dem som stänger ställen. Inte tillståndsenheten som det i själva verket borde vara då misskötsel förekommer. Vad ger detta för signaler till oss övriga krögare? Min tolkning är, sköt det ekonomiska men alkohollagen behöver du inte bry dig speciellt mycket om.

Den dagen då jag tröttnar att vara laglydig och gör som många andra i branschen, då kan du ge dig fan på att de ryckt upp sig och är där och talar om att sådan här verksamhet inte får förekomma. Nej du, skrota och börja om från början. Ta in lite kompetent folk på Tillstånd, skatt och kronofogde med lite erfarenhet från de branscher de ska begripa.

Inga kommentarer: