Jag gillar ny teknik och alla former av moderniteter. Vart överförtjust när jag första gången beställde taxi från mobilen och bara behövde trycka en 1:a för att få min taxi, för att sedan besviket upptäcka att bilfan hade åkt till Vaksalagatan 10 istället för Apelgatan 18. Varför? Jo, för att det är där jag åker från flest gånger så därför tänker den (idiotiska) datorn att jag säkert står där när jag ringer. Själv trodde jag att de använde tekniken som fanns och klura ut mina kordinater genom att triangulera min mobil, men icke.
Härom dagen hittade jag på en sajt som hette Just-eat.se, den liknar flera tidigare sajter jag sett med samma syfte. Att beställa hem mat via internet, i detta fall i huvudsak pizza. Stockholm har länge haft flera fungerande modeller för detta, även Uppsala har tidigare haft någon modell men inte så pass utbredd. Igår bestämde jag mig för att ge mig på och prova det hela. Just-eat.se bygger på att de knyter någon form av avtal med pizzerior som sedan levererar pizzan. Exakt i detalj hur det fungerar på avtalsnivå vet jag ju inte, men förstår på ett ungefär. Till min glädje när jag skulle beställa så såg jag att två nya pizzerior tillkommit. Gränby Pizzeria och När Pizza på Årstagatan. Tidigare fanns bara Shima pizzeria och för dem som bott i Uppsala ett tag så har det ju gått ganska många skämt om den pizzerian och dess kvalité, sen hurvida det stämmer eller inte kan man ju fundera över.... Men vem fan vågar chansa? När Pizza har jag och Jossan ätit på en gång, då vart Jossan riktigt allvarligt magsjuk, av en enkel jäkla pizza. Få gånger jag sett henne i så dåligt skick som den gången, hon åt inte pizza på flera månader efter det besöket. Om det var pizzan eller andra yttre påverkande faktorer får vi nog aldrig veta, men återigen... Vem fan vill chansa! Det återstår bara en pizzeria nu alltså, Gränby Pizzeria på Dimgatan tror jag den låg.
Sagt och gjort, vi knackade in vår beställning och Just-eat.se lät hälsa att det skulle ta ca 45 minuter, sajten hade någon lustig direktkontakt med pizzerian. Jag misstänker att de har någon form av teknisk lösning där sajten ringer upp pizzerian och de får svara via tonvalsknappar och bekräfta beställningen. Dock bara en teori jag har, men pizzerian bekräftar iallafall vår beställning på något vis. Efter 15 minuter dimper ett mail ned som säger att pizzerian haft mycket att göra varför vår beställning kan bli lite sen, men de försäkrar oss att allt är under kontroll och att ett meddelande som lyder, jag citerar: "Er beställning är övervakad av en Just-Eat anställd". Känns ju sjukt tryggt nu iallafall, ingen teknik i världen kan väl få detta att fallera?! Det sitter ju en levande varelse och ser till att detta verkligen går rätt till. Blir något fel så lär väl personen ifråga ringa upp mig och beklaga?! Ytterligare en timme och femton minuter går. Klockan har nu blivit 21.25 och vi båda är sjukt hungriga. Börjar bli lite lätt småirriterad och förbereda mig mentalt på ett misslyckande. Jag mailar supporten som talar om för mig att jag kommer få ett svar inom 5-10 minuter. WOW! Vilken mail korrespondans, tänk om statliga verk och banker kunde ha samma service? Efter 15 minuter har fortfarande ingen hört av sig varken via mail eller telefon. Jag går då till nästa steg, ringer upp ett mobilnummer som finns, där det alltid ska svara någon MÄNNISKA mellan kl 9-22. Det går oroväckande många signaler fram, till slut så svarar någon på ett totalt ohörbart språk. Jag tar för givet att det sitter någon trött pizzaturk i andra ändan, så jag frågar "Är det här pizza-supporten?". Samma ohörbara röst fortsätter, men jag tycker mig kunna urtyda ett "JA"... Tyvärr kan jag inte återskapa hela samtalet, då jag endast vet vad jag säger och hör endast ett fåtal ord av vad andra sidan säger. Det visar sig nämligen att supporten sitter i Danmark. Skönt, tryggt, verkligen! =) Han ska iallafall ringa upp pizzerian och kolla vad som hänt, klockan är nu 21.40 och jag har bett Jossan ringa och beställa pizza på Liljehallen paralellt med detta samtal då jag vet att allt kommer skita sig. Den danske mannen lovar att återkomma, vilket jag tror föga på. Jag springer ut i kylan och hämtar min pizza, kommer tillbaka och börjar äta... Då ringer mannen igen, hör i princip ingenting i luren förutom att jag utröner att han inte fått tag på pizzerian, men att de bekräftat och mottagit beställningen, jag kommer heller inte att få någon "spise" säger han vilket han beklagar. Han lovar också att undersöka saken vidare imorgon och återkomma till mig.
Eftersom jag nu inte hör vad killen säger blir det väldigt svårt för mig att kunna skälla ut killen. Han har ju dessutom inte gjort så mycket fel, eftersom pizzerian verkar ha fuckat upp det. Problemet är dock att den tekniska lösningen som de valt uppenbart har fullt med missar och barnsjukdomar. De kanske måste sitta en mänsklig faktor med någonstans i kedjan, alternativt försäkra sig om att pizzerian som ansluts är tillräckligt modern och införstådd i hur systemet fungerar.
Höjden av allting skedde dock imorse när jag klev upp och satte mig vid datorn, kollade av alla mina mail och hittade ett bekräftelsemail på att jag fått mina 3380 poäng för min order jag beställt igår. De hoppas också att jag är nöjd med deras service och att jag kan lämna omdöme för Gränby Pizzeria. Jag ombeds också att vara så ärlig som möjligt för att ge restaurangen ett rättvisst omdöme. Haha, vilket skämt?! Men visst är jag ärlig, de fick äta skit så till den milda grad! =)
Gick in för en liten stund sedan för att kika på den omtalade sajten, nu var det återigen bara EN pizzeria i Uppsala. Både När Pizza och Gränby Pizzeria var bortplockade ur systemet. Kanske håller de på att se över sina rutiner och kvalitetssäkrar?! :) Grattis Just-eat.se men det krävs nog en hel del innan jag vågar prova på er igen. Ni andra, välj själva... Tjänsten ska vara utbredd över hela Sverige, OM ni vågar prova så snälla låt mig veta era erfarenheter! =)
onsdag, februari 20, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Förstår verkligen att du blev irriterad, för jäkligt. Måste dock påpeka att vi har beställt pizza från Dimgatan flera gånger, på det "traditionella" viset, och det har alltid funkat super! Dessutom knäcker deras pizzor, ge dom en chans till tycker jag ;)
Tjoooo man !
Jag fick en flyer av någon trevlig snubbe idag =D så jag gick hem och googlde på just-eat och kommentarer/bloggar och hittade din !
Jag vågade trotts ditt försök pröva tjänsten och det funkade fint för mig =D !
Jag vet inte om det var just den dagen du gjorde det men för mig funkade det fint =D fick mina pizzor efter 30min typ =D
Prova igen är mitt råd , fast jag ska prova en annan restaurang också , det finns ju ett större urval för stockholmare =D
Mvh/ David
Funka för mig med. Rätt najs ide faktist...
Beställa pizza på nätet är smidigt. Bor man i storstäderna finns det några alternativ exempelvis Pizza.nu. De finns även på lite mindre orter som hos mig med onlinebeställning.
http://www.pizza.nu
Fan asså måste säga att den där flyers killen har varit hos mig i helsingborg också ! Han lät som en stockholmare !
KUL!
Det funkar ju fett najjs ,
var tvungen att google och Youtuba på just-eat , och det finns ju typ reklam film och musikvideo från dem ! fast typ danskt !?
Jag kommer köra stenhårt på online mat !
MVH
Ny studenten från landskorna / helsingborg !
Vet faktiskt inte vad Just-Eat gör men nästan alla pizzerior som vi träffat säger att de har tekniska problem så jar är inte överraskad. Jobbar själv för en av deras konkurrenter (gissa vilken) och förutom på midsommar så har vi aldrig haft ett tekniskt problem.
www.onlinepizza.se eller?
dom verkar vara mer pålitliga dock har dom gränby också vad jag såg.
Testa att använda pizzakuriren.com istället om du bor i Uppsala. De har köpt in ett eget system som har funkat klockrent varje gång jag beställt.Dessutom är de trevliga att ha att göra med och förstår vad man säger
Skicka en kommentar