Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

lördag, augusti 07, 2010

Bröllop i Dalarna - Daniel och Lisa är nu man och hustru

IMG_1204
freddejos
Då var man hemma efter ha fått äran att vara med på Daniel Modéer och Lisa Ekeroths bröllop. Otroligt vackert och kärleksfullt.

lisafrisyr
Resan började tidigt på fredag morgon mot Avesta, då Josephine skulle fixa brudens hår var det lite brådis. Väl framme i Avesta strax innan tio så påbörjades hårfixeriet. Mig skickade de ut för att köpa sidenband, strumpbyxor och bubbel… Hur man nu kan skicka en karl på såna göromål? :p

IMG_1206
Efter brudens hår var klart tog vi oss vidare till en lokal “pub” för lite lunch och en öl. Visade sig vara en riktig fullträff, med en fräsch salladsbuffé med efterföljande varmrättsbuffé bestående av ett antal olika rätter.

DSCN3522
DSCN3525
Det började nu bli jäkligt tajt med tid, vigseln började kl 14 och bussen till kyrkan som fanns anordnad gick kl 13.15. Som gjort för att skita sig och sagt och gjort så gjorde det också det. Vi missade självklart bussen, men hade i bakhuvudet att vi alltid kunde ta taxi för att köpa oss lite tid. När jag sedan närmare halv två ringde reception på hotellet för att boka taxi, visade det sig att en taxi kunde vi först få till kl 15!!!! En timme efter vigseln dvs, då har man inte mycket glädje av en taxi. En aningens panik började infinna sig, att ta bilen var ju inte riktigt ett alternativ då vi både druckit lite vin och tagit en öl till lunchen. Efter en liten stund ringer dock receptionen upp igen, det var tydligen ytterligare ett par som försökt få tag på taxi till bröllopet och som stod i samma öde som oss. Då visade det sig att det fanns ett vänligt par, varav den ena var Lisas Morbror om jag förstod det hela rätt. De körde bil, så vi fick pressa in oss i baksätet på bilen och följa med. Summa summarum var att vi kom i GOD tid till kyrkan.

DSCN3532
Vigseln var verkligen jättefin, fast man är en redig skogshuggarkarl fick jag jobba med att hålla tillbaka tårarna. Brudparet strålade av kärlek och var så otroligt vackra tillsammans. Nu kanske det låter som jag kryddar eller att jag blivit blödig, men det är något speciellt att se dessa två tillsammans. Det har jag alltid tyckt och kommer förmodligen alltid att göra, det kan åtminstone Lisa intyga. På bilden ser ni hur Lisa framförs av sin fantastiskt charmige far.

DSCN3527
Josephine och en annan gäst passade på att måla naglarna innan ringarna utbyttes…hmmm… ;)

DSCN3547
Prästen var en riktigt skön typ, lite Broder Tuck över honom kan man säga… Hade så fina råd till brudparet och hela tiden höll han med lite humor under hela vigseln. Inte alls tråkigt och tradigt som det lätt kan bli.

DSCN3533
Tärnorna som inte var av skogshuggarkaliber hade fullt upp att torka tårarna under vigseln.

De hade även jättefin live-sång i kyrkan, nån Fame factory-stjärna fick jag höra senare.

DSCN3555
DSCN3560
Efter vigseln var det fotografering av brudparet utan för kyrkan och mängder av såpbubblor, inte ris som det annars kan vara. Tror jag själv skulle föredra såpbubblor framför att få ris kastat i ögonen och skalle.

DSCN3573
DSCN3574
Alla skulle självklart få en kram av bruden och säga några fina lyckoönskningar.

DSCN3568
Samma sak gällde så klart brudgummen…

DSCN3584
DSCN3579

Brudparet flydde sedan tjusigt i en tjusig bil efter de uppmanats att kyssas ett flertal gånger inför ivriga fotograferande gäster.

DSCN3589 
DSCN3593
Gästerna slussades vidare i buss ut mot festlokalen. Här väntade välkomstrosé i strålande sol. Som kille att stå i svart kostym, skjorta och väst var det jääävligt varmt kan jag intyga.

weddingpic
Under tiden vi stod och inmundigade rosé var brudparet iväg och fotograferades av en proffsfotograf, har dock bara fått sett ett av de fotografierna ännu. (Hoppas det var ok att jag snodde det från hederliga fejjan)

DSCN3605
DSCN3606
DSCN3601
DSCN3600
Efter en viss väntan och ett antal glas rosé dök brudparet upp. Nu skulle det skålas, fotograferas och brudparet fick lite instruktioner från toastmastern.

DSCN3595
DSCN3596
Innan vi gick in till bords fick vi syn på ett litet survival-kit-bord med diverse förnödenheter. Allt från bakis-tabletter till kondomer fanns samlat. Josephine var helt lyrisk över detta bord, förstår inte varför…?! :)

DSCN3609
Väl till bords var det dags för mat och tal, många tal rent ut sagt. Brudgummen hade gått loss rejält när han formulerade menyn kan jag lova. Eller vad sägs om: Handskalade västkusträkor med norsk stenbitsrom från västra mynningen av Gejrangerfjorden, severas med dill, gräddfil, citron och dvärglök samt hembakat rågbröd från Karins bageri i Hedemora.

Till huvudrätt blev det: Ugnsbakad lax från Alaska toppad med saltvattenblascherad sparris och färsk potatis från Mor Annas potatishandel i Uppland. Till detta serveras en kall hjortronsås på Modéers vis.

Och slutligen dessert: Vaniljpanacotta med Belgiska mörka chokladflarn serveras med Ulvagubbens skivade dagsplockade jordgubbar.

Som sagt, Daniel hade nog kul och svängde sig med orden när han formulerade ovanstående.

DSCN3610
DSCN3611
Till bords hade man också en liten söt påse med godissvampar i, dessa blev sedan under middagen kallade för stödsvamp, just för att de fick fungera som stödproviant mellan rätterna.

DSCN3623
Efter maten dukades allt av och fram kom en hobby-dj som visade sig vara en enormt duktig förmåga, så pass duktig att jag överväger och anlita honom till vårt eget bröllop. Sjukt skön kille!

DSCN3625
DSCN3631
Innan dansgolvet fick invigas skulle självklart brudparet dansa brudvalsen.

DSCN3636
DSCN3635
DSCN3641
DSCN3639
DSCN3640
Efter detta drog det igång med vild dans och baren var öppen (för att inte säga fri).

DSCN3645
Framåt tresnåret på natten så började man känna av tröttheten komma krypande, det var ordnat med ett antal bussar från festlokalen in mot Avesta centrum. Vi valde att hoppa på den som gick kvart i tre. Något som gjorde mig väldigt glad och alldeles varm var när jag fick syn på en av de äldre gästerna som fortfarande fanns kvar på festen vid den här tiden, mycket starkt jobbat.

DSCN3646
Josephine var bra i gasen här, men lyckas på något vis ändå se respektabel ut på kort. En egenskap jag borde försöka apa efter.

DSCN3647
Väl på bussen tog det inte många minuter innan Josephine sov som ett barn, undertecknad somnade halvvägs in till Avesta. När vi klivit av bussen virrade vi runt i Avesta i säkert 30 minuter innan vi hittade fram till hotellet. Nu är ju inte citykärnan speciellt stor…så till och med två stadsbor med rosé i ådrorna hittade till slut fram. ;)

Ett mycket fint bröllop och en stark inspirationskälla på många vis! Tack Daniel och Lisa för en underbar dag och kväll!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt du uttrycker dig. Kul att läsa med den fina bildkombinationen till texten.

Fredrik Envier sa...

Tack så mycket, kul att höra! Nån sorts talang kanske döljer sig trots allt... ;)

Carina sa...

Jag håller med föregående talare...du skriver verkligen underhållande.

Nilla sa...

Bara pinsamt, det är bröllop inte ett fylleslag. Har man lite vett så dricker man sig inte asfull på ett bröllop, ha lite respekt för brudparet. Det verkar bara snålt att hälla i sig gratis rose som en tok när det bjuds. Vadå stadsbor, bor ni inte i Jälla? (Jälla är känt för rehab och lantbruksskola och har ungefär 10 invånare.)

Fredrik Envier sa...

Du är mer ute efter att smutskasta mig än att hålla dig till vad som verkligen skett. Så du är tämligen ointressant att ens bemöta då du inte håller dig till fakta.

Det var inget fylleslag, vad du grundar det på vet jag inte? Att jag valde att köra kl 15 dagen efter? För mina barns skulle väntar jag hellre lite för längre än gör som alltför många, kör för tidigt...

Jag borde nog klassas som en stadsbo, har bott större delen av mitt liv i centrala delarna av dels Stockholm men också Uppsala. Att jag nu bor i ett hus strax innan Jälla, med mindre än 10 minuters resa in till city vet inte om det gör mig så mycket bonde eller lantbrukare. Tror inte heller jag blir så mycket alkoholist bara för att det ligger ett hem för sådana en bit här ifrån?

Wake up baby bitch, du om någon är patetisk i det här...

Josefin sa...

oj oj oj,lära oss vett och etikett!?
Vi har förmodligen VM-medalj i vett och etikett!
Snacka om att du har noll koll,Min gissning;du,Nilla lever så långt ifrån vårat liv,MEN! Du önskar att du hade mitt lr vårat liv!
Jag är övertygad!
Nu kan du kommentera så fingrarna brinner,för det e just det jag vill,så du kan göra bort dig lite,lite till!
Så skrattretande att du inte ens hajjar det!Detta är det sista jag kommenterar i ämnet,du har fått för mkt av min dyrbara tid!