Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

måndag, maj 18, 2009

Sindy har åkt ambulans :(

SNC17931
Kom hem för ett par timmar sen från barnakuten med lilla Sindy. Allt är bra nu, men det har varit några hemska timmar.

SNC17930
Mamma var här på besök några timmar, när hon skulle åka följde jag med henne ned i bilen för att hämta några papper som jag skulle ha om min pappa. När jag kommer in i trappen hör jag ett barnskrik ute i trappen, men tänker inte mer på det. Eftersom vår dörr är stängd och det kan ju knappast höras ut. När jag kommer upp i hissen står vår dörr öppen, Elliot står och gråter kramar Josephine medans hon pratar i telefon. Jag får veta att Sindy har svårt att andas, varpå jag får ta över henne och lägger ned henne på soffan på sidan lite försiktigt och håller koll på andningen. Hon gråter hysteriskt och plötsligt krampar hon till och slutar andas. Efter ca 5-10 sekunder så harklar hon till och lyckas andas lite granna fast det rasslar av slem och ögonen är helt tårfyllda. Det hela upprepar sig gång efter gång efter gång. Jag masserar henne och klappar henne på ryggen för att hon skulle hålla igång. Till slut kommer det två(!!) ambulanser och fyra ambulansmän upp i lägenheten. Vid det här laget har precis Sindy blivit lugnare... Hon är nu helt stilla och andas lugnt, hon ser fortfarande väldigt tagen ut och vi bestämmer oss att jag ska åka in med henne till akuten för en undersökning. Åker iväg utan varken telefon, pengar, blöjer eller mat. Väl på akuten togs massor av prover, lyssnade på lungorna, kollade vikten och andra saker. Kollade massa värden i hennes blod för att se saker som kunde orsaka.

Det hemska med detta är att vi inte fick något riktigt svar på vad det kunde vara. Jag försökte gång på gång att få dem att besvara hurvida det kunde vara allergi, eftersom Sindy varit extra mycket med farmor idag, då hon har tre hårande katter. Läkaren sa dock att detta var helt uteslutet. Jag var dock väldigt påstridig kring detta, både mot sköterskorna, läkaren och även ambulansmännen. Det skulle dock vara omöjligt, vilket jag har svårt att nöja mig med. Kommer att se till att få en second opinion rörande ämnet.

Nu är vi hemma, allt är bra. Sindy har sugit på mitt lillfinger i 2 timmar tills vi kom hem då hon fick äta mat. Nu har hon sugit på båda mammas tuttar och druckit 100 ml bröstmjölksersättning.

Med facit i hand kunde man säkert klarat detta utan ambulans och sjukhusbesök. Men jag skulle aldrig chansa, för man är knappast så lagom tuff när man gör en felbedömning och resultatet kostar ens barn livet.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad läskigt! Jag hade fått total panik. När de är sådär små är det klart bättre att åka in än gång för mycket än en gång för lite. Tur att hon mår bra nu iaf.

Jessica sa...

Gud vad hemskt att se sitt barn så dålig.. vilken tur att det gick över men lite jobbigt att inte ha fått något svar på vad det var. Kan tänka mig att man går runt och oroar sig om och när det kommer att hända igen.

Carina sa...

Men gud vad läskigt. Skönt att hon mår bra nu iallafall, lilla Sindy.

Anonym sa...

Nemen usch :( ALLTID bättre att åka upp för lite än för mycket..kan kanske lugna dig lite med,att oftast nyfödda kan få ett uppehåll i andningen ibland..har läst att det är ganska vanligt..kommer dock ej ihåg vad det heter..sen kan det har varit slem också..säg det till din fru också så kanske hon lugnar ner sig lite? Sånt där blir man ju fruktansvärt rädd för,tycker också du ska få en "second opinion" när man vet hur vården är idag..hoppas gumman är bättre nu kram till er!

Jessica sa...

Åh va hemskt..Tur att josephine ringde ambulansen på en gång. När det är barn har svårt att andas kommer alltid 2 ambulanser och de tär jätte bra. Hoppas Sindy mår bra nu :)

en prinsessas vardag sa...

Åh stackars lillan! Vad skönt att höra att det är bättre nu! Tror precis som du att det kan bero på allergi, jag hade likadant när jag var liten, allergisk mot pälsdjur då så stå på dig! Ta hand om lilla Sindy nu! Massa kramar till er fyra!!

Anonym sa...

Stackars liten! och stackars hela er familj som var där. Hoppas verkligen de var en engångsgrej och att allt är bra med lilltjejen!

kram1

Anonym sa...

Jag hoppas för allt i världen att lilla lilla Sindy mår bra nu .. Men jag måste säga att man blir orolig, då ingen av er uppdaterat era bloggar idag ( inte sen igår då allt hänt . ) så jag håller alla mina tummar på att allt är bättre . ta hand om er, stå på er!

jannice lindell sa...

sånt där hemskt hände en släktings nydfödda son.. att den slude andas och krampade och fick upp slem och så.. de berode på ammningen hos dom.- men ja vet inte ja.. hoppas de är btärtre.