Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

fredag, april 23, 2010

Cyklister

cyklist Visst är det trevligt när solen skiner och sommaren är på väg med stormsteg? Märk väl att jag totalt raderat gårdagen ur mitt minne, så de som pratar om snöfall kan prata med någon annan.

Så åter till den härliga sommaren och med den alla mindre härliga cyklister. Inte för att jag är världens mest laglydiga person, men cyklisterna tar ju priset när det gäller att bryta mot alla världens regler. Det värsta av allt är att 90% inte ens vet om att vad de gör är uppåt väggarna.

Cyklister som cyklar kors och tvärs mellan filerna utan att ens se om de har någon bakom sig, vinglar in mellan en rad med bilar som Bambi på hal is för att komma lite längre fram i kön. Värst av allt är ändå vid övergångställen där vissa tror att vi bilister har väjningsplikt på cyklister när de ska över övergångsställen?!

En överträdelse som många gör som kanske inte är lika självklar om man inte läst på lite i ämnet är övervakade övergångsställen, dvs dem med rödljus. Även om det lyser en grön GUBBE på övergångsstället har cyklisten inte rätt att cykla över, så vid en eventuell krock är det tyvärr cyklisten som gjort fel. Där det finns speciella rödljus med cyklister på, där gäller däremot annat.

Nu har jag flera vänner som cyklar och ni är förmodligen inte ett dugg bättre! ;) Och nej, det kommer inget liknande inlägg om bilister, jag är tyvärr alltför partisk för att kunna skriva ett sådant.

2 kommentarer:

Jonathan Petersson sa...

Även om jag håller med så vill minnas att jag läst någonstans att bilisten alltid är skyldig pga. storleken av fordonet "anpassa körningen efter situationen"

Fredrik Envier sa...

Du har så rätt så. Självklart kan man inte köra på allt och alla som gör fel, det säger ju sig självt.
Men man kan fan inte förutse att det kommer projektiler i form av cyklister som laddar och åker över i full fart i tron om att de både är odödliga och har rätten på sin sida.
Anpassa körningen efter situationen vore fan ibland att inte köra bil alls! ;)