Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

måndag, juni 22, 2009

Skarholmen kvällstid är inte...


...som det var förut. Nu sitter det enorma familjer som pratar främmande språk. Inte bara en familj utan större delen av familjerna. Känner sig inte riktigt hemma i min egen stad. :(

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kan hålla med dig till viss del att ibland är det mycket...MEN är själv tsm med en utländsk man,tycker det skulle va tråkigt med bara svenska o svenskar..då skulle jag inte trivas haha.

Fredrik Envier sa...

Jag hade väl inte sagt något om fördelningen var någorlunda propertionelig. Men nu råkar det vara så att det inte kändes som man var i Sverige ens... Hur kommer det sig?

Anonym sa...

Jo men det håller jag med dig om,det kan även min man hålla med om fast han är utländsk..det är sant..borde vara lika lika tyvärr är det inte så :S Ha en fin kväll :)

Anonym sa...

Fast badplatsen i Sunnersta heter Lyssnaängen,Skaris ligger brevid.

Fredrik Envier sa...

Helt korrekt! Fel av mig! =)

Anonym sa...

En smygrasse är vad du är! Patetiska människa! Du o din fru är som en parodi... du verkar vara värsta översittaren, hon verkar va så puckad så att man tycker synd om henne!

Fredrik Envier sa...

Jag är inte rasist, jag har massor av utländska vänner. Däremot gillar jag inte när jag inte längre känner sig hemma i sitt eget land. När sånt som är svenskt istället blir fult. Tex att sjunga nationalsången eller att fira vår nationaldag. När andra länders kultur ska ta större plats än vår egen osv.

Men jag är fan inte rasist för det!

Lite nyfiken på om du ramlar in alla gånger via google, eller om du trots allt finner ett visst nöje att läsa den här smygrassebloggen?

Anonym sa...

Du kanske inte är rasist i den bemärkelsen men nog har du lite åsikter som går lite åt höger?
Varför känner du ens dig hotad? Sverige är på långa vägar inte på väg att bli "osvenskt".

Jag anser att du har lite ignoranta åsikter just pga denna rädsla du har över att "inte känna mig hemma i mitt eget land". Herregud en kväll på skarholmen betyder inte att svenskarna håller på att utplånas. Det är absolut inget fult att älska Sverige och sjunga nationalsången, men det är fult att ha åsikter där andra kulturer inte "får" ta samma plats om ens egna, detta Fredrik, kallas ignorans. Låt alla kulturer ta plats och lev ditt liv, var inte rädd för andra "främmande" språk, kulturer och människor.

Fredrik Envier sa...

Har ju varit inne på ämnet förut och jag har talat ett tydligare klarspråk än många vågar. Jag vill inte bo i ett multikulturellt samhälle, jag vill känna att jag bor i Sverige. Sen får du tycka att jag har ignoranta åsikter?! Ser ingen anledningen att Sverige ska rädda världen medans andra länder står med händerna i fickorna vad det gäller invandring. Om det inte är fult att sjunga nationalsången, varför gör man det inte längre på många skolor för?

Anonym sa...

Rasist är det rätta ordet! Eller smygrasse är mer passande!

Svar på din fråga: JA, jag finner ett stort nöje att läsa din blogg, som jag skrev tidigare, du o din fru är som ett skämt.

Ett multikulturellt samhälle bor du redan i, så flytta ngn annan stans om du inte trivs! Vilken kultur menar du att du får svårt att utöva? Sjunga nationalsången, kom du på ngt mer?

Är det lite känsligt att få kritik i din blogg? Önskar du bara få små gulliga kommentarer av ngn slags fanclub? Klart att det inte bara är människor som avgudar dig som läser, vi sitter nu ett helt gäng o asgarvar åt era bilder o kommentarer!

//Anonym

Fredrik Envier sa...

Vi firar inte nationaldagen på ett sätt som tex vårt grannland Norge, eller varför inte "våra" länder i mellanöstern? Det är fult att vara stolt svensk, då blir man oftast stämplad som rasist...ohps... :)

Våra mångkulturella vänner har dessutom lärt sig att använda detta emot oss, så det hör till vanligheten att så fort en icke-svensk får ett nej, så skriker de rasist.

Jag har inget problem att ta kritik i min blogg, jag gillar det. Däremot så har jag inte alltid energi att skriva välformulerade svar, utan blajjar bara ihop något... Tyvärr, men det är å andra sidan mitt val...

Något som jag konstaterat, långt innan jag startade den här bloggen men som du inte verkar kommit under fund med är att alla människor helt enkelt inte fungerar ihop. Du och jag tex är i helt olika världar, varför vi förmodligen inte har ett skit ut av varandra. Att du sen sitter och läser en blogg, som enligt dig är ett stort skämt visar ju bara bäst hur du tillbringar din värdefulla tid.

Frågan är vem som är skämtet?

Anonym sa...

Men haha, vad är det du saknar exakt på nationaldagen? Vad vill du fira o hur firar man i Mellanöstern enligt dig?

Du anser alltså att det är ett problem att Sverige tar emot flyktingar som lämnar sina gamla liv med allt vad det innebär,flyr från krig och svält, att dom borde åka tillbaka o dö...så att du kan fira nationaldagen på "norgevis o mallanöstern vis"!?

Vad mer aner du att du inte kan göra i ett mångkulturellt Sverige?

O vilka kallar du "icke-svenskar"? En person som är född i Sverige eller som är svensk medborgare, vad är den personen?

O ja, det är klart att du anser att jag är ett skämt, jag tycker ju att du är en liten översittare med skabbiga åsikter o trist människosyn!

Anonym sa...

Finner du inga svar? Jag frågar ju om grejer som du borde kunna svara på, hur var det nu? Eller är det så att du inte vet vad du ska svara?

Nej det är klart, det är enklare att skriva om rosévin än att förklara rasistiska inlägg....

Anonym sa...

Hehe.. måste bara tycka till lite, håller med Fredrik på den här punkten, det känns som om man bara ser invandrare på gator i göteborg.. Visst, de kanske flyr från krig och svält (säger dem..) men sen kan de resa hem på semester utan att bli mördade? Vore de rädda på riktigt skulle de väl stanna i sverige och inte åka hem på semester flera gånger i året?

Och de som verkligen är hotade sitter gömda i länderna där de är hotade och kommer inte därifrån. De som verkligen behöver hjälp får den inte. Vi borde göra som Norge, ställa mer krav på invandrare som kommer hit. Jag var utomlands i Turkiet för några år sedan.. Och började prata med en turk som frågade vad jag kom ifrån. "Sverige" svarade jag och hon sa "aah, Sweden I've heard about. Socialbidrag?"

Och ja, hon sa socialbidrag på svenska. Skam på svenska samhället! Era barn kommer få leva i detta fast ännu värre om det inte blir ändring nästa val..

Tack för mig :)
Becka

Izabella sa...

Becka:

Det var det mest ogenomtänkta åsikten jag hört. Jag orkar inte ens ta upp ett motargument om ditt "de kan ju åka hem på semester, då är det ingen fara". Herregud människa. Tror du på allvar att de flesta invandrare väljer att lämna allt de har i sitt hemland, trygghet, språk, familj, kultur etc för att komma hit? De tvingas ofta komma hit och självfallet kan de åka hem på semester om det är lugnt i landet men bara för det betyder det inte att de kan LEVA och BO där. Det handlar inte bara om MORD, att de kan bli dödade. det kan handla om regimen, förtryck, ekonomi etc... Ja och bara för att en turk sitter och säger socialbidrag- då är alla invandrare snyltare och kommer till Sverige för att få gratis pengar right? Jag blir rädd för människor som dig. Tippar på att du är en individ som aldrig läser eller kritiskt analyserar saker och ting. Det svenska samhället är underbart som erbjuder människor frihet och en framtid. Becka snälla, tänk till lite. Jag arbetar med flyktingar och det finns INGEN som vill vara här självmant. För då är man inte flykting, man flyr inte bara för att det är ett nöje. Det finns tusen skäl till flykt och mord är bara ett utav dem. FRIHET att leva som du vill, som du har i Sverige är få förunnat. Dela med ER!

Fredrik: Uppskattar att du står för din åsikt om att du inte vill ha invandrare i Sverige, då du inte vill ha en mångkulturellt samhälle. Dock så hatar jag den åsikten. Ska du inte lära dina barn att vara öppna och toleranta människor? Som respekterar individer istället för hudfärg/hårfärg? Det kan du inte göra samtidigt som du hyser sådana känslor gentemot migrationspolitiken.