Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, oktober 20, 2009

Debatt mellan Maud Olofsson (C) och Jimmie Åkesson (SD)

Nu börjar det här bli en väldigt politisk blogg, vilket inte alls är meningen. Men jag tycker debatten är intressant att följa. Det som stör mig mest är den vinklade rapporteringen.

På SVTPlay kan man se debatt mellan Maud Olofsson (C) och Jimmie Åkesson (SD) som enligt mitt tycke är intressant. Se den och jämför sedan med vad media rapporterar, det är en väsentlig skillnad.

Debatten på SVTPlay

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev sjuuuuukt irriterad!! Och det är inte Jimmie åkesson som irriterar mig utan dom 2haggorna som sitter där och lägger ord i hans mun hela tiden. Ord som han aldrig sagt. Åkesson har rätt i väldigt mycket av det han säger. Det är på tiden att nån tar upp den här frågan till ytan!

/Adde

Fredrik Envier sa...

Där tog du orden direkt ur min mun kan jag säga. Exakt det där sa jag till min tjej när jag var hem och käkade lunch. Han säger en sak, de andra påstår att han säger annat för att Aftonbladet felciterar honom. En rättvis debatt vore något, utan en partisk programledare.

Sofie sa...

Våghalsig kille :P skulle fasen inte våga säga så där i tv hahaha!

Maudan verkar lite tjurig hahaha! Snacka om bitter fitta haha :D

Malin sa...

Ursäkta men nämn en (godtagbar) anledning till att programledaren i det här fallet skall hålla sig opartisk?! Åkesson bedriver i sin så kallade "debattartikel" hets mot folkgrupp, han far med EN RAD rena osanningar och hans parti är påtagligt främlingsfientligt! Och du påstår att man ska hålla sig opartisk i debatten! När det gäller SD så vore det på gränsen till tjänstefel att INTE ta ställning för den andra sidan, vilken det än må vara. Jag är tveksam till att media överhuvudtagett skall släppa fram SD i debatter eftersom en liten men ve och fasa kanske tillräckligt stor andel av svenska folket (majoriteten unga män, lågutbildade och låginkomsttagare) uppenbarligen inte kan hantera den propaganda som de sprider. Denna propaganda är inget annat än att jämföras med det som sades om judar i 1930-talets Tyskland. Menar du att man teoretiskt även borde ha hållit sig opartiskt i en sådan debatt för 70-80 år sedan?! Du är lite ute på djupt vatten Fredrik...

Maja sa...

Och Sofie; "våghalsig"?!?! Förlåt mitt ordval men är du fullständigt dum i huvudet?! Förlåt igen, men jag blir så jävla upprörd. LÄS PÅ INNAN NI UTTALAR ER MÄNNISKOR!!

Fredrik Envier sa...

Malin, tog du dig tid och lyssnade på debatten innan du skrev den här kommentaren?

Sofie sa...

Maja, den enda här som är dum i huvudet är du. Varför ska inte vi få ha våra traditioner kvar som att gå i kyrkan på avslutningarna eller få sjunga de sånger vi vill.. Läs på och tänk till innan DU uttalar dig..
Puss

Jon Back sa...

Utan att ha ägnat överdrivet mycket tid åt analys av nämnda debatt bör emellertid nämnas att liknande tillvägagångssätt regelmässigt nyttjas av i Sverige etablerade medier. En (förvisso spekulativ) förklaring kan vara att många av de journalister som 1987 deltog i Saltsjöbadsmötet idag besitter höga positioner inom etablerade medier. Min tes är att det s.k. Lilla Saltsjöbadsavtalet än idag har stor praktisk betydelse för rapporteringen av bl.a. brottslighet och annan problematik inom vissa folkgrupper.

Anonym sa...

Jag håller med Malin till fullo här faktiskt, minus personangreppet givetvis. Det är helt sjukt att vi år 2009 i Sverige tycker att den typ av politik som SD står för på något sätt låter rätt. Att man sedan vill försvara denna så kallade "debattartikel" känns bara ännu mer fel då den endast är, som redan har sagts, ren och skär högervriden propaganda; som nästan helt saknar en faktagrund att stå på dessutom!

Och jag har kollat hela klippet med och jag förstår inte på vilket sätt den ska förändra synen på SD? Jimmy Åkesson och hans vänner har ju absolut inget att komma med någonsin i såna här debbater, deras retorik är alltid den samma och lika ointressant varje gång.

Känns bara sorgligt att folk faktiskt köper det som dom säger...

Anna sa...

Vi vet vilken typ av människor det är ställer till problem i det här landet, som Jimmy Åkesson sa, detta diskuteras vid varje köksbord hemma men politikerna lägger "locket" på för dom är så jävla fega.Det är på tiden att denna fråga tas upp. Uppenbarligen verkar SD bli större och större så nått måste dom väl ha som folk gillar...

Anna sa...

Heja JIMMY ÅKESSON!!
Äntligen någon som har lite vett!
Vi vet alla vilka det är som INTE har viljan att anpassa sig i det här landet...

Anonym sa...

ÅH! Någon som gör mig FRUKTANSVÄRT irriterad är Maud Olofsson!!! Jävla sur käring. Tanten behöver kliva ur sin förbannade bubbla och se hur sverige ser ut! Det har gått för långt! Såg för några månader sen att priserna på nå reklam för nå lågvarukedja stod på ARABISKA!! (i metro) Kom igen?! Blir fan MÖRKRÄDD!!!!

Jag står inte för allt SD står för, men det är jävligt skönt att de rör runt i grytan.

Tummen upp Jimmy Åkesson!!

Fredrik Envier sa...

Jag vill säga lite som föregående talare. Jag står inte heller för allt som Jimmie Åkesson säger, men vissa saker håller jag med om otroligt.

Jag anser inte att man ska anpassa Sverige för invandrarna. Invandrarna ska anpassa sig till Sverige! Samhället gör fel i att sätta upp bruksanvisningar till höger och vänster på arabiska och tusen andra språk, det hämmar bara folks vilja att anpassa sig.

Anonym sa...

Allt blir ju så jävla löjligt när man blir kallad rasist bara för att man tycker att invandringspolitiken ska ses över!

Samtliga riksdagspartier förespråkar att invandringen ska begränsas av staten. Alla partierna i riksdagen vill att staten ska bestämma vem som ska, och inte ska få invandra till landet. Ingen vill ha fri invandring. Det borde väl vara lika rasistiskt, eller?
Partierna i riksdagen vill släppa in lite fler människor än vad SD vill och helt plötsligt är SD rasister och diskriminerande.
Endast ett parti som förespråkar fri invandring kan kritisera själva principen.

Sen vad är felet med att SD tar upp hela grejen med Islam? Dom har aldrig sagt att dom vill kasta ut alla muslimer, dom förespråkar bara att dom får anpassa sig efter vårat land, vi ska inte anpassa oss efter dom (När förslag att införa Sharia lagar i Sverige har det gått lite långt) Finns inget land på jorden som gör det, så varför ska vi?
Jag lovar er, tack vare det SD gör nu så kommer det att inom några år inte vara lika mycket hysch hysch att prata om invandring, och varför ska det egentligen vara det?

Mvh/Adde som är Moderat men som ser endel vettiga saker i SDs politik

Fredrik Envier sa...

Fan Adde, jag gillar din kritik. Saklig och korrekt! Säger som Al Pacino i En kvinnas doft -"We should get together sometime and talk politics".

Men åter till ämnet. Det tragiska med folk som debatterar är att de talar om artiklar pressen skrivit, inte om vad Jimmie Åkesson själv verkligen har sagt. Och diskuterar man vad Åkesson sagt, så tar man hans ord, plockar ur något ur dess sammanhang och vips har vi "SD hatar alla muslimer" vilket aldrig uttalats.

Anonym sa...

Absolut! ;)

Här finns en debatt mellan Joakim larrson, SD uppsala, och Diskrimineringsbyråns chef Lina Jidlund. Jag tycker det är ganska kul att lyssna på, hon är så frustrerad och arg och blir helt stum när han lugnt och sansad har svar på det mesta. Lite kul att lyssna på debatter igen när det händer lite! :P

spola fram till 12.30
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2010919&BroadcastDate=&IsBlock=