Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, oktober 20, 2009

Vill du ha billigare el?

vattenfall
Ja, det var frågan jag fick i luren när jag skulle ringa och säga upp vårt elabonnemang härom dagen. Eftersom vi ska flytta så tänkte jag att det är lika bra att göra sånt i tid, så det inte blir några knas. Företag brukar ju vara duktiga på uppsägningstider har jag surt fått lära mig genom åren som gått, pga slarv.

Den trevliga tjejen i telefonen bekräftade min uppsägning och frågade om jag ville ha billigare el, resten av avtalstiden. Jadu, var ju en dum fråga svarade jag. Klart man vill ha billigare el?! Om det dessutom är samma bolag med inga skumma klausuler. Tydligen så betalade vi det dyraste priset nu… Jaha?! TACK VATTENFALL!?

Jag vet att man kan beställa el från mängder av olika elbolag, vet också att man kan välja mellan rörlig och fast kostnad osv. Börjar dock få känslan av att man måste vara väldigt insatt och påläst för att få det absolut bästa och billigaste. Har vart in på Elskling.se någon gång och tittat lite, men blir bara snurrig av alla okända elbolag som dyker upp. Hur känns Göteborgs Engergi AB i Uppsala? Jävligt udda måste jag säga?!

Nu framstår jag säkert som en idiot för dem som har järnkoll på läget, för andra framstår jag som en idiot redan innan det här inlägget och sen finns det ju den där lilla klicken som jag gillar allra mest, ni som faktiskt gillar mig. :) Men alla tre grupper, upplys mig om läget i elbranschen… Hur fan fungerar allt det här?! Måste jag energy brooker på halvtid för att kunna få ett vettigt pris, allra helst nu när vi flyttar till hus?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, så du tror att Vattenfall producerar elen enbart lokalt i Uppsala och har sitt huvudkontor här eller? Ärligt talat vem bryr sig om vad elen heter?
Gå i på elskling eller pricerunner och sök upp billigare alternativ, det kan röra sig om både tusenlappar och hundralappar. Jag garanterar att du hittar dem. Bjud sen tjejen och barnen på några fler roliga saker istället för att ge dem till Sveriges dyraste ellevernatör.

Petra sa...

Det ska finnas hjälp att få gällande allt, jag minns bara inte vad det hette, men för 700kr kommer det en kille/tjej hem till er och ser över alla utgifter och abonnemang och berättar vilja operatörer som är det allra allra billigaste för just er familj, och då går den personen igenom allt från telefoni, teve, bredband, el, mm, mm. Min mamma gjorde så -minns bara tyvärr inte vad det hette (men det går väl att kolla upp?)'

/petra