Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, oktober 21, 2009

Fru går-åt-helvete

frugåråthelvete
Tror jag berört ämnet förut, men nu är det fan läge att ta upp skiten igen. Läste nämligen en artikel i UNT att nu jävlar kommer de nya Fru gårman-skyltarna i Uppsala. Allting är totalt uppåt väggarna och inte minst med tanke på dagens ekonomi så känns det inte som välplacerade skattepengar att göra detta heller.

Gräver man djupare i det, så finns det ju andra tveksamheter i det hela. Det hela är en jämställdhetsfråga, det förstår man ju. Men vad är det man försöker säga, att män går i byxor och kvinnor är små späda varelser (likt en fjortonåring) i rövkorta kjolar (barfota)?  Jämför man dessutom bilderna så fullkomligt springer hon över vägen, men det sista kan ni nog bortse ifrån, för det verkar som det rättats till på den slutgiltiga skylten. Hon är med andra ord mindre stressad den kortkjolade skoltösen.

Vad gör man här alltså? Samtidigt som man slår ett slag för jämställdheten så förstärker man rollen av hur en kvinna SKA/BÖR/BORDE se ut och hur en MAN SKA/BÖR/BORDE se ut.

Sen har vi den ekonomiska aspekten på det hela. Jag vågar inte fantisera om hur mycket det kostar att ta fram det här förslaget. Men utan att överdriva så pratar vi flera miljoner. Lägg till då alla möten och för alla statligt anställda som ska ta beslut och vända och vrida på det. Remisser till höger och vänster och fan vet allt. Nu när skylten är fastställd, ja då ska vi ut och byta ut fullt fungerande skyltar lite här och var.

Helt seriöst, hade det inte varit lättare att döpa om skylten från “Herr gårman” till “Här går man”? Det är ju en relativt könslös streckgubbe? Inte direkt så genitalierna sticker fram?

Vems huvud bör rulla för det här???? Vems?

Jag efterfrågar en extrafunktion i min internetbank, där jag får placera mina skattepengar själv! För det här vill jag fan inte subventionera!

7 kommentarer:

Julia sa...

Det pinsammaste jag läst om på länge...! Vilka idioter har kommit på det här? Herr Gårman ÄR ju könsneutral! Det sabbar dom ju med att klämma på den en kjol... Korkat!

Anonym sa...

Haha! Fredde du är på hugget idag :)

Störtlöjligt att lägga pengarna på sånt här trams. Jag som tjej skiter fullständigt i vad som är på skylten, men åh andra sidan så trodde jag det var finanskris!

Fredrik Envier sa...

Haha, ja eller hur? Bloggen brinner idag... Men det är bara bra har jag märkt, blir desto roligare att följa bloggen. Ang inlägget och finanskrisen, så har det här tramset pågått långt innan den började... Men som sagt, vilket jävla skit!

Anonym sa...

fan vad bra skrivet!

Anonym sa...

jag tycker du borde starta ett eget parti! Jag skulle rösta på dig iaf. Jävligt bra och intressanta åsikter!

Fredrik Envier sa...

Tackar tackar! Jag är tyvärr på tok för dåligt insatt i allt man skulle behöva. Jag skrapar bara saker på ytan med lite sunt och ibland även osunt förnuft.

Det handlar ofta om att skriva om sånt folk tänker och tycker, men inte aldrig vågar få sagt.

När det handlar om invandrarpolitik, jämställdhet och diskriminering bland annat är folk livrädda för att sticka ut hakan, med risk för att bli rasist eller utpekad mansgris.

günter sa...

was hast du gegen Frau geht?
muß hart ziehen das Ganze so müssen sie eine ganze Familie kann sich auf demselben verantwortlich gemacht werden.

hier in Deutschland haben wir beide, und sie arbeiten sehr gut.
aber einige Schweden sind ein bisschen dumm.

aber vielleicht können Sie erfahren, dass haben sie einen gehen beiderlei Geschlechts können.