Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, september 03, 2009

Jämnställdhet och ammande pappor

Som sagt, dagens blogginlägg handlar mycket om åsikter om spridda ämnen. Har talat om Anna Odell och hennes konstskit som hon sysslar med. Har pratat om Kelsey som dog efter att hennes styvpappa sparkat henne i magen. Idioterna i Gottsunda som sätter skräck i sina medmänniskor genom att tända eld på bilar och leva fan och nu kommer vi slutligen till ett gammalt kärt ämne, jämnställdhet.

Jag har ju en ganska klar syn på det här med könsroller i samhället, jag gillar dem av olika anledningar. Inte för att jag är någon mansgris, för den som vill vinkla mig såg, utan för att jag gillar att det finns kvinnliga tjejer som inte påminner om mina manliga vänner. Jag gillar att de är lite svagare, att de behöver hjälp av mig som man för att göra visa saker jag förknippar med manligt. Lika mycket som jag älskar att kvinnor faktiskt är bättre på många saker än vad män är, det ger oss ett bra utbyte av varandra. Jag hatar könskvoteringar där man med tvång tvingar in andra kön, med sämre kvalifikationer men med “rätt” kön. Jag kan fortsätta att rabbla saker som jag gillar och som faktiskt många tjejer OCKSÅ gillar. Det här eviga tjatet om jämnställdhet får mig att koka över, för det är så jävla snedvinklat. Det handlar HELA tiden om att tjejer lever i förtryck och att vi män trycker ned dem, vi styr världen osv. Det är aldrig någon som pratar om hur många kvinnor som med diverse metoder leker och spelar ut män!?! Jämnställdheten är bra, när den passar den som skriker om den, inte annars.

ragnar26 Malin Wollin skriver i Aftonbladet att hon inte vill se skägg-Ragnar amma något barn, hon blir rent ut sagt äcklad av tanken. Hon verkar någonstans insett att den här jämnställdshet frågan inte var riktigt lika rolig när hon ska behöva bevittna sånt här. Och hey, tolka mig inte fel när ni läser det här. Jag vill fan inte att vi ska börja amma, jag gillar ju som sagt könsrollerna och inte för den delen att jag är man. Jag hade älskat att vara kvinna och dragit nytta av de fördelar som det faktiskt finns.

Så nej Ragnar, jag vill inte heller vara med i din framtid där du ammar ditt barn och din tjej har skäggstubb och jobbar på bilmeck.

Självklart ska folk göra vad de känner för. Är det någon tjej som gillar att syssla med yrken som vi oftast förknippar med män, så fine with me. Men låt inte lagar och förordningar styra och kvotera in folk här, låt fortfarande kompetensen vara avgörande. Jag är övertygad om att duktiga chefer, bilmeck och vad det nu kan vara för yrkesroller kan ta sig fram i vårt samhälle utan dessa kvoter, förutsatt att de besitter den rätta kompetensen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra inlägg! Håller med till 100%! /adde