Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, april 30, 2008

Men snälla, nu får det vara nog...

image
För några dagar sen sa jag till Josephine att jag tyckte mordet på Engla började få lite väl mycket uppmärksamhet. Jag lider verkligen med alla anhöriga och jag lider för dem som har eller haft en relation till mördaren på något vis. Men jag tycker att det börjar urarta, det har varit enormt mediauppbåd kring den här händelsen. Men jag frågar mig gång på gång, vad skiljer den här händelsen och den som skedde i Arboga?! Varför får fallet Engla hela svenska folket att sluta upp, skapa 73 grupper på Facebook (jag fick det till så många) för sörjande i Engla-fallet. Letar man lite snabbt på Arboga så hittar man istället 6 grupper som är tillägnade mamman i Arboga som förlorade båda sina två barn Maximillian och Saga. Förutom att hon förlorat sina två barn har hon dessutom varit nära att dö själv, trots att denna tragedi enligt mig är större även om jag nu inte gillar att mäta dem mot varandra så faller den i skymundan. Såg dock en sak som tyder på att människors törst efter information om Arboga-fallet är tydlig. Aftonbladet hade som ni säkert såg idag ett löp som talade om att mamman börjat berätta allting, detta såg ut att resultera i att Aftonbladet var slutsålt överallt var jag kunde se i Gränby Centrum.

Nu till varför jag skrev detta inlägg från början. Tycker ju nämligen att Engla faktiskt förtjänar att få vila i frid nu och slippa all uppståndelse. Vad händer då?! Mamman till mördade Engla hör av sig till SVT och vill ha begravningen sänd i tv. Vad är det frågan om?! Jag blir rent ut sagt förbannad!!! Vad är hon ute efter?! Pengar, allmosor, fame eller vad?! Förklara någon för mig, för jag förstår dock inte. Är det hennes sätt att hedra sin dotter genom att kabla ut hennes sista stund när hon återgår till jorden i svensk tv?!

Självklart skulle jag gärna se min egen begravning gå ut i tv, gärna world wide och helst av allt skulle jag vilja se den själv. Men jag är inte en oskyldig tjej på 10 år, jag gillar uppståndelse och stora tillställningar så varför skulle inte den sista tillställningen av dem alla vara stor för min del?!

Jag uppmanar verkligen till diskussion kring detta, för visst kan det vara så att jag fått något knäpp i skallen av alla ångor nere i tvättstugan. Men förklara för mig?!?! VARFÖR?!??!?

Inga kommentarer: