Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

lördag, november 22, 2008

Pannacotta med kanelstekta äpplen

Styrde till den genom tiderna godaste desserten hos Robin igår kväll. Vaniljpannacotta med kanelstekta äpplen. Jag sökte reda på receptet i hopp om att hitta en lite julig variant och hittade den här, nu ger jag den till er. Tyvärr tog jag ingen bild, men jag garanterar er att det är sjukt gott. Återkom med kommentarer, för den är brutalt god!

(4 personer)
INGREDIENSER
Pannacotta:
2 gelatinblad
5 dl vispgrädde
½ dl strösocker
1 vaniljstång

Kaneläpplen:
2 syrliga äpplen
smör
1-2 msk flytande honung
kanel

TILLAGNING
Kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Hetta upp lite smör i en stekpanna och lägg ner klyftorna, ringla över honungen och strö på kanel. Fräs under omrörning tills äppelklyftorna är lagom mjuka men inte mosiga. Fördela hälften i botten på 4 glas, spara resten till garnering.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 minuter. Skåra vaniljstången och skrapa ur vaniljfröna. Koka ihop grädde, socker, vaniljstång och vaniljfrön i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och krama ur allt vatten. Låt dem smälta i grädden under omrörning. Fiska upp vaniljstången och låt blandningen kallna.
Vispa upp gräddblandningen och häll den över äppelklyftorna i glasen. Låt stå kallt att stelna 3-4 timmar. Garnera med resten av äppelklyftorna vid serveringen och strö över lite kanel.

Inga kommentarer: