Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, april 16, 2009

Betala en räkning på Nordea, nej tack!

rakningar
Det finns tillfällen då man kan vilja betala en eller flera räkningar kontant. Det kan vara något så enkelt att man har en del oskattade medel som man nödvändigtvis inte vill att de ska passera några onödiga personliga konton eller så. Det kan ju självklart finnas andra fler mer legala anledningar också, jag tog bara ett exempel. Har inget med min insättning att göra kan jag tillägga, det förstnämnda alltså.

Hur som helst, åkte iväg till Gränby Centrum, för när jag kollade var närmsta Kassaservice fanns blev jag påmind om att de minsann inte fanns längre sedan årsskiftet 2008/2009. Så länge fungerade det…

Nå ja, väl där, på gamla kassaservice som nu tagits över av Nordea istället. Tog en nummerlapp, bara 4 kunder före mig. Borde gå snabbt, om inte en kärring skulle prata om hela sitt liv och hur hennes pengar skulle flyttas fram och tillbaka mellan sitt jävla personkonto och sitt plusgiro. Hatar såna kunder, som tar så onödigt mycket tid till skit. Borde finnas speciella kontor för snabba respektive långa ärenden. När det var min tur kom jag fram, som en pensionär (Josephine, något för dig? :P) med min fattiga pappersräkning. –Är du kund i Nordea frågar tjejen i kassan? Nej svarar jag. Då informerar hon mig om att det kostar 150 kr (!!!!!!!!!!!) att betala en räkning. Jag är inte snål, men jag är fan inte heller DUM. Får tips att om jag går till min bank, dvs Swedbank så kostar det bara 50 kr. Schysst, 3 minuters språngmars bort till Swedbank för att dega räkningen för en tredjedel av priset.

Jag skulle vilja veta VEM som tjänar på alla neddragningar med personal, sämre öppettider, färre kontor och mer och mer elektroniska transaktioner av pengar. Torde det inte vara bankerna? Ok, jag köper att de har haft utvecklingskostnader för sina internetbanker, miljontals kronor. Men nu råkar det ju faktiskt vara så att man BETALAR varje år för sin internetbank, borde inte de pengarna tillsammans med räntor, mindre personal, färre lokaler osv kunnda täcka det? Så man kan få betala en fjuttig räkning en gång var femte år manuellt kontant utan att bli rånad, i sin egen bank (eller annans).

Cash is king var ett jävligt skönt uttryck en gång i tiden, känner att det mer stämplar en som kriminell om man har en bunt med pengar än något annat… :(

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför går du inte till din vän på Årsta travcafé? De tar vara 29 spänn...

Fredrik Envier sa...

Tack för tipset! :) Nu händer det som sagt väldigt sällan att jag inte betalar dem via internetbanken...