Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

söndag, april 19, 2009

Seg söndag

DSC05276
Jadu, idag har vi gjort…nästan ingenting faktiskt. Käkade lunch på italienska restaurangen på Gränby Centrum och sen har vi mest åkt omkring och snurrat med bilen i hopp om att nån ska få en snilleblixt. Blogga bör man ju göra ändå, har jag förstått.

DSC05275
En sak har vi dock konstaterat idag, att utbudet av “glassbarer” i stan är katastrof. De få som finns har ett rätt klent utbud med glass. Hur kan det vara så i Uppsala, Sveriges fjärde största stad?

När vi var på Stinsen i början på veckan fanns det ett par glassbarer i varuhuset, båda med större utbud än de fattiga glassbarer man kan hitta här i stan?

DSC01390
Jag tänkte använda mig av de sköna nummerupplysningarna som finns nu för att hitta något guldkorn. Skickade först till 118 100 och fick tips om Portalkiosken, vid portalgatan 57. Var ju tvungen att åka dit, även om förhoppningarna inte var stora. En jävla livsmedelsbutik?! Med några piggelin i frysdisken… Nej tack!

Min fråga var alltså “Vilken är den största glasskiosken i Uppsala med bäst utbud som är öppen nu?”

DSC01389
Gav inte upp för det, provade nu på Telias tjänst, 118 188. Svaret här ifrån var fan ännu värre… Döm själva!

Av två testade upplysningstjänster måste jag sammanfattningsvis att båda suger, dock är Telias tjänst iallafall ÄRLIG vilket inte den andra var!

7 kommentarer:

Sara sa...

Först: Det är Eniro som har hand om tjänsten och inte Telia... De är två helt skilda företag och har inget med varandra att göra (längre). :)

Jag har jobbat på Eniro, och vet hur registren ser ut och vilka sökfunktioner de anställda kan nyttja. Att en kiosk skriver ut att de har stort utbud och vilka öppettider som gäller är väldigt ovanligt. Detta gäller inte bara kiosker, utan även otroligt många andra företag.

Skulle inte vara så snabb med att döma ut sms-tjänsterna, eller företagen bakom dem. ALL information finns inte på Eniro/Hitta/internet och det är företagen själva som väljer vilken info de vill ska stå med.

Fredrik Envier sa...

Tack för rättelsen, här var jag dåligt uppdaterad märker jag.

Men jag måste däremot säga, att när man skryter om att man ska ha svar på allt, så tycker jag att man bör ha lite bättre uppslag än de stora vanliga tjänsterna på nätet som jag själv kan bruka. Jag betalar ju "dyrt" för expertkunskap, vill jag ha enkelt sökbar information på nätet kan jag ringa min morsa! ;)

Ida sa...

Kan bara hålla med om att utbudet av glass i Uppsala är uruselt!

I Glädje och Väntan på att Ben och Jerrys kommer till stan, så får man söka vidare på annat mumsigt.

Glassen på de olika mcdonalds, max o sånt shit, det är man trött på.

Man vill ha något mer, smaskigt, med många smaker, gärna lite lyxigt, det skulle vi i Uppsala uppskatta!

Jag slår ett slag för: http://montis.gastrogate.com/
Men som sagt, Montis finns i Stockholm i Gallerian, deras glass är att "to die for" som Jossan säkert skulle ha sagt, så nästa tripp som för er till sthlm, ta en glass där och välj smarriga smaker och njut av livets goda en stund!

Så får vi vänta på att Uppsala utvecklats...långsamt...

Sleep Tight!

Sara sa...

Jag håller fullständigt med om att det är otroligt dumt att använda en slogan som "Svar på Allt", vilket det är 118100 gör och inte 118118. De har även blivit anmälda för falsk marknadsföring på grund av detta.

När telefonisterna på Eniro inte alltid hittar den information kunden söker så är det många som påpekar att företaget gjort reklam för att de har svar på allt. Väldigt irriterande och frustrerande, då anställda på nummerupplysningar får ta _otroligt_ mycket skit av vissa människor som ringer in.

Tro mig, Eniro har otroligt många sökmöjligheter och användbara sökvägar i sina system. Internet är vanligtvis stället telefonisterna kollar på Efter att ha tittat igenom de fyra olika registren som finns i databasen.

(Sorry för de evighetslånga kommentarerna, men även om jag inte längre jobbar kvar på nummerupplysningen så tar jag varje chans jag får att försvara de som jobbar där. Jag har hört så många sjuka saker under tiden jag jobbade där, och då fick man sällan en chans att försvara sig. Det är absolut inget lätt jobb att sitta där, även om många tror det...)

Fredrik Envier sa...

Ja, jag måste säga att du verkar vara en väldigt lojal och trogen eniro-anställd iallafall, den saken är säker. :)

Anonym sa...

Jag hade lite folk över för ca 2 veckor sen. Då sms'ade en tjej över till eniro och frågade när hon skulle få ligga nästa gång. de meddelade henne att hon skulle få ligga 6juni nästa gång.

Hon blev skitledsen.. men fick ligga redan samma kväll.

Så de vet inte allt, HA! ... men de svarade på allt då iafl verkar de som :)

Josefin sa...

du e så söt.jag älskar dig hjärtat!