Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, augusti 05, 2009

Då var det dags igen då, för Kalas i Uppsala

kalas
Min forna kollega fortsätter uppenbarligen trots motgångar. Personligen anser jag att man borde insett sina begränsningar för längesedan när krog efter krog slutar i ett misslyckande. De breddar sig och ska ta en bredare publik (hmm, gapar efter mycket mister oftast hela...). Men vänta? Är de möjligen inne och nosar efter Flustrets, Birger och Platinas gäster (IGEN!) samtidigt som de någonstans ska försöka behålla vad de har i dag? Lägg till detta att de kör igång luncher (läs stora personalkostnader) alla dagar i veckan mitt i city, ytterligare en våning (högre hyra). Han plockar in en ny kollega vid namn Niklas Forsman (de tidigare, däribland jag själv) är ju avverkade/avvecklade. För dem som inte vet vem det är så drev han bland annat Carl Philip innan det försattes i konkurs. Personligen har jag inget ont att säga om Niklas, men han lär väl som Patrics tidigare kollegor lära sig den hårda vägen. När siffrorna inte skjuter i höjden så är det skönt att ha någon att skylla på.

Jag tror inte på konceptet kan jag kort och gott säga, sen ska jag inte sticka under stället att jag vill inte tro på det heller så jag är ju tyvärr förskräckligt partisk i den här visan.

I artikeln i UNT läser man också att bolaget bakom Blue Moon Bar är ute till försäljning, när de i nästa mening säger att det ska avvecklas (sättas i konkurs). Hur var det nu, säljas eller kursa?

Jag tänker inte utveckla speciellt mycket mer eller försöka gå händelserna i förväg. Alla kommer ju att få se hur den nya satsningen går. Men en sak är säker, såvida inte Uppsala skriker jippi och ändrar sina vanor och börjar springa på Kalas så kommer denna kroghistoria att bli kortare än någon annan.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag citerar - "Det nya stället kommer att vända sig till en bredare publik och åldersgränsen kommer att vara högre."

haha ja, det där har man ju hört förut och det har ju funkat bra hittils eller? Varför inte inse att platina, birger och flustret har sina gäster och som så många gånger förut så kommer gästerna till dessa ställen fortsätta gå dit. Alla har sitt favoritställe här i stan och när alla är fulla och det vankas utgång så tar dom flesta det säkra före det osäkra och går till ett ställe dom vet är bra,lite tråkigt kan tyckas men så är det! det som däremot inte finns är ju ett ställe som seven va förut, ett GRYMT röj ställe med lite "aya napa" stuk på med lättklädda damer och olika roliga teaman, tävlingar där vinnaren får shotsbrickor m.m. ett riktigt suparställe helt enkelt. :)Synd att seven gick i graven. tror det hade funkat grymt bra idag.

Mvh/Rogge

Fredrik Envier sa...

Det sköna är att Seven-konceptet fungerar till och med i en storstad som Stockholm, trots att det är allt annat än trendigt.

Uppsala som trots allt är en liten bonnstad, passar konceptet ännu bättre för... Sen kanske det inte är så flashigt som man önskar... ;)

Men det är som du säger, charterkänsla... Och visst, säga vad man vill om charterorter... men även de finaste djursholmstjejerna åker faktiskt på charter, tro det eller ej... ;) Och de har brutalt kul där också.

Anonym sa...

Flashigt eller bonnigt, det skiter man i som företagare (man borde gör det iaf :)). Man vill att företaget ska gå så bra som möjligt och att gästerna ska ha kul! Att försöka få till nån stureplans flashigt ställe här i uppsala som Patric verkar tro att han ska få till hela tiden är att kasta pengarna i sjön. Kalaskrogen kommer bli en kortvarig historia precis som People och blue moon.

/rogge

Anonym sa...

Luktar avundsjuka tycker jag

Anonym sa...

Det känns så otroligt oseriöst tycker jag. Såg förresten herrarna idag på ikea. käkade billig lunch och hade samma kläder på sig som i tidningen.. :P

Anonym sa...

Synd att inte alla har samma verklighetsuppfattning som dig!
Men visst, det vore kul med ett nytt ställe i stan men alla som bor här vet ju att det är stört omöjligt att få den där lokalen och Påvels gamla lokaler att funka igen. Men skam den som ger sig....

/Tina

Anonym sa...

avundsjuk på vad? skatteskulder och konkurser?

Vicky sa...

Patric är slut i Uppsala. Han borde allvarligt sätta sig i traktorn igen. När man låter sin vaktchef styra när ångesten tar över blir det oftast pannkaka.

Men visst fan ska det bli kul att se "Kalas" gå i backen illa kvickt.

Tjing

Larsson sa...

4 gången gillt känns långt borta snarare 4 konkursen gillt och skulder upp över öronen. allt detta känns igen och måste vara ärftligt, de kan ja säga efter att ha studerat patrics far på nära håll han satsade denna vår i låg kunjkturen på att sälja glasfiber pooler från usa där den billigaste kostar ca 350 000 kr + allt mark arbete runt om. han ska försöka sig på att konkurera med flustret som har funnits längre än vad patric har levt och de kommer han inte att kunna göra om han inte tänker satsa på en hel täckande reklam kampanj som når ut till den ålders grupp som han vill nå då kanske han har en chans. men med hans tirdigare krussade bolag e den enda som kommer besöka honom är kronofoggden.

Fredrik Envier sa...

Ska jag vara helt ärlig och det tänker jag vara, så tror jag inte att världens största reklamkampanj kan rädda Patric. Problemet är innehållet som han ska nå ut med och vilka som står bakom, det är det som ger förtroende. Med tanke på Patrics prestationer här i stan, om vi bortser från stadens gräsmattor som han klippt och gator han plogat, så är det inte mycket som imponerat. People som skulle bli något nytt, snyggt och häftigt blev en stor flopp. Blue Moon Bar som verkligen kunnat lyckats, om man visste vad man sysslade med. Ingen av dessa satsningar gick hem. Nu gör han samma sak igen, fast lite större med en ny kollega.

Problemet kvarstår, det är samma person bakom vilket inte ger ett förtroende hos Uppsalas gäster. Han kan köpa tv-reklam på alla stora kanalen, han kommer inte att lyckas ändå.

Men vem vet, jag kan ha fel... ;)