Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

måndag, december 08, 2008

ERK - En totalt menlöst råd


Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam, förkortas ERK.

Ett totalt menlöst råd som inte fyller någon som helst funktion. På deras hemsida finns mängder av smått roande läsning. Klicka på Uttalanden och läs dig trött.

Ett exempel är tex IKEA

IKEA har blivit anmäld av en privatperson med följande motivering, citat:

Anmälarna anser att reklamåtgärden är könsdiskriminerande och anser att det finns flera exempel på schabloniserande reklam i IKEA-katalogen. Anmälarna har beskrivit sidor där de anser att IKEA konserverar en otidsenlig syn på pojkar och flickor.

På sidan 76 och 77 presenteras den leende "prinsessan av Pjätteryd" i sitt rosa-röda flickrum med hjärtformer bland mjukisdjur och kuddar.

På följande uppslag är det pojken "Riddaren av radhuslängan" som presenteras med en betydligt mer seriös och tuffare uppsyn och rummet går i grått och blått.

Killen Jonas 6-årsrum visas. Rummet är en variant av pojkrum som stereotypt betonar vetenskapliga teman och står i bjärt kontrast till det tidigare beskrivna flickrummet.

Ytterligare ett killrum visar en sportfantast som i enlighet med schablonen inte är en tjej.

14 åriga Toves rum är fyllt med smink.

Vad är problemet? Får flickigt inte längre vara flickigt och pojkars rum inte bestå utav bilar och kemilådor? Får tjejer inte uppmanas av leka med dockor och smink?! Jag blir fan så förbannad att det saknar motstycke. Snart ska man väl inte se någon skillnad på pojkar och flickor.



Läste i DN idag att nu även Coca Cola hade blivit anmälda för sin reklam "Breakup as it should be". Den är diskriminerande både mot män OCH kvinnor.

Det roligaste av allt med ERK är att inte ett skit händer när du väl blivit anmäld, så vitt jag vet. Du får en notis i den lokala tidningen och med lite tur en plats påd eras extremt fula hemsida.

Min forna nattklubb Seven fick även en anmälan, såklart. Vi hade ju faktiskt en halvnaken tjej på inbjudan som postades ut till tusentals Uppsalabor, svaren lät inte vänta på sig. Ett flertal insändare i UNT och slutligen en anmälan från ERK. Här hittar ni den specifika anmälan.

Jag går lite i samma jargong som RyanAirs störtsköna VD och bryr mig uppriktigt inte ett skit om det här urtöntiga rådet. Kalla mig mansgris, men jag gillar att tjejer är tjejer och killar är killar. Ska tillägga att jag också gillar humor och tål att förlöjligas i tv-reklam utan att förlora min manlighet. Jag känner mig inte diskriminerad för att man förlöjligar oss män i en VIA-reklam.

Inga kommentarer: