Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, februari 10, 2009

Liam Norbergs Insidan


Jag är allt annat än en person som läser böcker. Ska sanningen fram har jag nog inte läst en enda bok på de senaste 20 åren, om vi bortser från facklitteratur då vill säga. Men en bok som faktiskt har fånget mitt intresse, för första gången är Liam Norbergs Insidan. Ni vet killen som blev en förebild för många i ungdomsåren genom att skapa filmen Sökarna, som till stor del dessutom finansierades på rånpengar. Boken sägs vara en självbiografi där han försökt att hålla sig till sanningen så mycket som helst. Självklart har en del sanningar förskönats och snyggats till, men det anser jag nog vara förlåtligt. Några böcker som jag funderat över är Svensk maffia och Snabba cash, dock har jag aldrig kommit så långt att jag läst någon av dem, trots att jag hört väldigt gott om dem.

Om det är någon som Liams bok Insidan så vore det kul att höra vad ni tycker. Förmodligen kommer mitt intresse inte att minska även om någon skulle döma ut den.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Man tackar, ännu ett boktips att ta till sig, denna låter helt klart intressant..

Ang. Svensk Maffia och Snabba Cash, så kan jag rekommendera dom, det var böcker som jag fastnade för. Även läst ut uppföljaren till Snabba Cash som heter Aldrig Fucka upp. Jag gillade dom skarpt, får väl se vad du tycker om du lyckas ta dig tid att läsa igenom dom.

Sedan finns det böckerna; Hanteraren, som handlar om polisen Olle Liljegren som åtalades för några år sen, hans berättelse om under cover-agenter i sverige och hur han vart ditsatt av sina chefer ungefär.

Infiltratören, som handlar om en av de under-cover agenter som Olle Liljegren arbetet med och hans syns på hur han jobbat, hur hans identitet röjdes, etc..

El Choco, som i sin tur handlar om en kille från GBG och hans tid i ett bolivianskt fängelse.


Det är några tips från mig iaf. =P

Anonym sa...

svensk maffia är en riktigt intressant bok, dom nämner även din forna nattklubb seven i den;) kan även rekommendera iskallt och stenhårt av rickard flinga som handlar om hans 20 år i texas fängelser.

Anonym sa...

Jag tycker svensk maffia var skit tråkig att läsa, snabba cash dvar mkt bra...

Anonym sa...

läs snabba cash... den är super!

Anonym sa...

Snabba cash är skriven som snorungarna snackar nu för tiden. Grammatisk katastrof! Fast det gör faktiskt att storyn känns mer trovärdig.

Den är rå och jet-settig. Du skulle säkert känna igen dig i vissa grejer. Den är helt okej, men det finns bättre böcker för "nybörjare" som du. ;-)

Anonym sa...

Liam har redan skrivit en självbiografi,den va riktigt bra! Så insidan är nr 2,ska köpa den med!

Nettiz sa...

Den är sååå BRA!!.. har också skrivit om "Räven från Hagsätra" på min blogg.. är underbar bok och underbar resa genom livet!!
Älskar den!!
kramiz

Anonym sa...

Fy vad illa du skriver. Gör ont i ögonen.

Fredrik Envier sa...

Förutom någon enstaka bokstav som landat snett, var det något mer du retade upp dig på? Det är ingen grammatikblogg det här?!