Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

tisdag, februari 17, 2009

Nattklubben People i Uppsala mot sämre tider

Vet att många väntar på bombnedslaget från mig rörande Peoples verksamhet och dess ägare. Det finns mycket om mig rörande det företaget, eller mer bestämt dess ägare. Som flera känner till skedde inte avslutandet av Seven och uppstarten av People via något gemensamt beslut utan mer eller mindre påtvingat av den nuvarande ägaren. Bara det talar tillräckligt mycket om personen ifråga. Att han sedan enligt UNT behandlar personal på samma sätt förvånar mig inte det minsta. Prioriteringsordningen i hans affärsmässiga hjärna är glasklar, i alla fall för mig och de anställda som dessutom har slutat eller fått sparken kommer knappast på första plats.

Han säger i artikeln att People är välbesökt med gäster, men att de dricker mindre. Enligt vad jag har hört har man i princip halverat omsättningen från tiden då Seven existerade tills nu då People bedriver verksamhet. Då ska tilläggas att under sista tiden för Seven existerade nattklubben Lotus, som det bedrevs ett rätt ogynnsamt priskrig krogarna emellan. Trots detta genererade alltså Seven ett betydligt trevligare företagsklimat än nuvarande People.

peoplelogga
Ett Solidaritet i Uppsala
När People startades togs en mängde klubbkillar in, däribland Jens Lundström. Stället skulle göras till något speciellt och man förde tankarna till Solidaritet i Stockholm. Seven var för småkids och hade fått en stämpel enligt Patric, denna skulle tvättas bort. Resultatet, blev som alla vet någonting helt annat. Och visst kan jag erkänna att Seven var ett koncept som tilltalade en yngre kategori människor, inget snack om saken. Det finns dock en tjusning i att leverera galet party och sjukt galna teman till dem också. Det finns dessutom pengar att göra, så varför inte släppa lite av stoltheten och drömmen och flashiga gäster och göra det som man faktiskt är bra på. Det flashiga People som skulle byggas upp såg man inte mycket utav, möjligen på de heta efterfesterna och den frekvent besökta vip-hyllan av klubbkillarnas bekanta och vänner. Hurvida dessa betalade för sig låter vi vara osagt.

En fattig kopia av Seven
Från att gå från en nattklubb med personlighet, färgsprakande teman och personal som stormtrivdes växte det fram en blek kopia som inte fick någon att lyfta på ögonbrynen. Hemsidan som växte fram på det nya konceptet var förvisso helt ok rent designmässigt, men när det kom till en levande hemsida så var den i princip död. Efter ett tag när inget fungerade började man köra teman och snart var man tillbaka i vad man trodde var "Seven", dvs ett säkert kort med garanterade intäkter. Dessvärre så var den Seven-kopian man byggt upp inte i närheten av originalet. Här är jag självklart partiskt, men det finns fler än jag som varit med om båda koncepten och kan intyga detta.

jenslämnarpeople
Jens lämnar People
Det tog lite dryg ett år, sen packade Jens Lundström sitt pick och pack och lämnade projektet. Varför och pga vad som orsakade denna avyttring låter jag vara osagt, men av att döma så har inte Jens för höga tankar om Patric i dagens läge så jag misstänker att det finns vissa likheter med en tidigare gjord "avyttring". Under detta år har dessutom diverse klubbisar och värdinnor åkt ut med huvudet förut efter skandalinsatser. Ohps!

peoplestängt  
OBS! Bilden är ett fotomontage! (dööööh)
Framtiden för People
Det vore för mig helt osannolikt att nattklubben får fortsätta utan ingripande från tillståndsenheten med artiklar i UNT om skulder på 700.000 kr, varav en halv miljon i skatteskulder. Med tanke på vad som hänt på D12 och Lotus så vore det anmärkningsvärt om de kunde sitta och titta på utan att ingripa. Att sedan Blue Moon Bar på Dragarbrunnsgatan riskerar att dras in i detta är ju inte helt osannolikt, tråkigt med tanke på att den ene delägaren där är riktigt reko.

 

Har jag missat någonting? Säkerligen en hel del…

16 kommentarer:

Sofie sa...

Oj, snacka om att man har haft en helt annan bild av patric, trodde inte alls så om honom.
Har bara positiva bilder av alla såklart :)

Anonym sa...

åhhh fredde äntligeeen tack! nu förstår jag hatet imellan alla. o vem det beror på. Det roliga är att den korta dvärgen vid namn vaffödådå lurar ALLAAAAAA oavsett om man är kollega eller besökare tro mig. Jag skulle aldrig ta i han ens med tång. dessutom är din fru så otroligt vaacker framgångsrik och erat barn kommer bli världens bäste =) Ni är världens finaste ihop och jag hoppas att du vet att du var den bästa . ingen tycker om people. I promise /smulis

Fredrik Envier sa...

Sofie, säg inte att du varit så blind?!

Smulis, tack!

Ni andra! Var vänliga och INTE var anonyma under detta inlägg så slipper trovärdigheten i eventuella kommentarer bli obefintlig!

Sofie sa...

Ok, bäst jag är tyst då haha :P jo tydligen :S

Fredrik Envier sa...

Du behöver för den delen absolut inte vara tyst. Om dina erfarenheter är odelat positiva bör väl folk få veta de med? Jag är inte ute efter att ge bara en sida av myntet.

Anonym sa...

Va jag har hört från rätt säkra källor så har du suttit as packad på kontoret att antal gånger när de va du som va ansvarig....så någon annan fick komma in och stänga åt dig kassor m.m....kanske därför du blev utslängd då de inte gick att lita på dig....har jag fel???

Fredrik Envier sa...

Självklart har jag inte ett fläckfritt förflutet. Jag har gjort mina tabbar under de två år vi drev Seven, helt klart.

Men för att svara på din fråga, det hände inte några gånger. Det skedde under en eller möjligen två krogsöndagar att det helt ärligt spårade ur.

Vad som är viktigt med detta är dock att det knappast går att bara välja bort en kompanjon på det viset som han valde att göra för att det var det som passade honom. Att detta ens var genomförbart beror på formaliteter, vilket han är mycket väl medveten om.

Anonym sa...

fredde. tänk på att personer som försöker att smeta sin skalle medhårs kommer fälla en och de andre kommentarerna. Jag tror att det kommer bli ett rekord i kommentarer DVS mer än bilden på dig och jossan på första seven bilden.. hehe. Kom igen skriv nu då... ni som liksom alla andra älskar att gotta sig i andra typ hela uppsala. Ryktena har spridit sig ända till sthlm vill jag meddela! /smulis

Sofie sa...

Jag kanske är för godtrogen, vilket är inte så bra alla gånger

Anonym sa...

suck! att du orkar bry dig om en klubb du har lämmnat men men du e väl inte nöjd förens du har fått säga ditt tänker inte äns komentera vad som e skrivet. fattar inte att du orkar hålla på.

Marcus sa...

Utan att ha nån som helst insyn i hur saker och ting fungerar på People så kan jag säga att jag är inte så förvånad över att det går åt skogen för eller senare.
Med den kundkretsen så kan man nog inte driva en klubb av rent ekonomisktintresse, det krävs nog lite hjärta och passion för det.

Har du nån aning om vad som hände med Jens satsning på Teatern, det verkar ju vara nedlagt?

Fredrik Envier sa...

Vad jag vet rörande Teatern var att de som driver krogen, inte att blanda ihop med dem som drev klubbkonceptet så var de inte nöjda med Jens och grabbarnas insats. För mycket sprit ut och inte mycket pengar in.

Mycket mer detaljer än så har jag inte, men det blev en kortvarig historia i alla fall!

Anonym sa...

ska du inte skriva om jenns missbruk när du ändå är i farten och diskarna. när allt kommer omkring så e nog du inte häller oskyldig man kan ju nästan tro att de e du som tipsat unt om detta men du kanske oxå har nåt lik i garderoben som skulle behöva vädras i media en sväng. men du e lite sent ute eftersom denna artikel publicerades i lördags så värkar de lite mysko att du slänger ut de nu eller så e de bara för att få läsare på din blogg.

Fredrik Envier sa...

Hej Anonym, Larsson eller vad jag ska kalla dig! Denna artikel handlar inte om Jens, men med tanke på ditt sätt att skriva misstänker jag att det finns några bakomliggande skäl till din osammanhängande text.

När det gäller People och den skiten det har satt sig i så är mitt samvete rent, där har jag inget finger med i spelet. Hade jag velat hade jag kunnat ställt till ett helvete, men allt sånt verkar sköta sig själv.

Att jag skriver nu är för att det lämpar sig bra, eftersom tidningarna börjat gräva i skiten. Jag brukar ofta kommentera nyheter i tidningarna, så varför inte denna gång när det ligger mig extremt nära?

Alla har vi lik i garderoben som vi helst inte vill att de ska titta fram...vart vill du komma?

Josefin sa...

Å herregud!Och detta e inte ens i närheten av allt,tänk om jag skulle öppna mig...ett fåtal människor vet vad som verkligen hände när Seven lades ner..kanske får bli en hemlighet..kanske inte...

Anonym sa...

Hoppas verkligen att dom stänger igen people. De suger så hårt där usch usch usch! Dom borde fan öppna fler korgar i stan, va mkt bättre förr.