Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

måndag, februari 02, 2009

McDonalds Råbyleden - 1 av 10 möjliga sesamfrön


Kanske ska vidareutveckla min bredsida till McDonalds på Råbyleden, eller snarare min ilska mot restaurangchefen. Det är ju nämligen han/hon som ansvarar för att restaurangen ska flyta på bra. Tycker det är en återkommande grej med hamburgarrestauranger som vansköts av sina tillsatta företrädare. I somras var det den nya MAX-restaurangen som sköttes under all kritik, nu har McDonalds Råbyleden varit katastrof under flera månaders tid på flertalet punkter. Att jag som kund fortsätter att åka dit är väl det som är mest pinsamt av allt. Någonstans i min vilda fantasi har jag svårt att tro att ett företag kan misskötas så länge utan att någon gör något, detta är dock ett levande bevis på att så sker.

Så länge jag kan minnas har servicen varit usel i denna restaurang. Personalen som jobbar är totalt förvirrade och uppfattas som om det vore första dagen på jobbet. Dessvärre har jag iallafall kännt igen en mörkhårig tjej som servat mig flertalet gånger under flera månaders tid. Hon verkar med andra ord arbeta fasligt mycket, med tanke på mina frekventa besök. Trots denna arbetsvana lyckas hon inte komma ihåg vad man beställer. När man får vänta på sin order tar det evigheter och när det väl kommer blir det oftast något fel.

En annan olustig grej är att deras glass- & milkshakemaskin har varit ur funktion i flera månader. Vad beror det på? En trött snål restaurangägare som anser att den säsongen är över då det är minusgrader ute?

En sista grej är att de oftast är underbemmande. Idag var ett förträffligt exempel när jag sitter på stället och käkar. Då bildas det snabbt en kö och paniken skiner i ögonen. Jag fick självklart inte mina pommes frites som de lovade att komma ut med. Satt och väntade och skickade arga blickar länge från ett bord bara nån meter från kassan. Till slut fick jag gå fram och vips fick jag mina pommes. Jag förstår att man blir stressad av mycket folk, men som chef för stället så bör man väl se till att det finns personal under lunchtid.

Jag MÅSTE börja bojkotta denna skitrestaurang och uppmanar alla tidigare och framtida gäster att göra samma sak!!!!

15 kommentarer:

Kaveh sa...

Ingen fara gubben! Nästa gång så ;)

Anonym sa...

vill inte förstöra din passion för donken... men det är bara kemikalier...
http://www.forme.se/noeje-kultur/Den_tolvaoriga_hamburgaren_-_och_det_fantastiska_burgarmuseumet.411.html

Anonym sa...

Kom till McDonald´s Stenhagen så ska du få se på riktig service, iaf serverad utav mig! ;)

Anonym sa...

sämsta donken i stan e den i stenhagen där får man ibland vänta 2-5 min på en hamburgare för att dom ibland skiter i en. dom värkar inte vara rädda om sina kunder och en gång så fick jag is kalla stripps där uch äter aldrig mer där!!!

men tacka vet ja sibyllas dirve in dom har iaf den bästa sevicen och ger alltid ett trevlig bemötande värre e de på nya max där de ibland jobbar en person som e sur som en citron och mycket oartig och vid lunch så brukar de ibland ta mycket lång tid men andra tider på dyngnet e de rätt ok å handla där.

Fredrik Envier sa...

Skönt att se att du fortfarande håller ett öga på den här bloggen och säger ditt Larsson! :) Sibylla är helt klart ett mycket bra tips!

Anonym sa...

Det är mc donalds och max.. vad förväntar du dig haha

Fredrik Envier sa...

McDonalds har ju ändå jävligt bra utbildningar för sin personal vad jag ska hört. Dock mest ledarkurser och dylikt, vilket jag förutsätter att personalchefen har gått.

Maten säger jag inget om, den håller McDonalds-klass, dvs burgare... Haha...

Anonym sa...

Larsson Larsson... Nu är jag iofs extremt partisk när det gäller Stenhagen Mcdonalds, men. Du klagar på att du får vänta 2-5 minuter på en hamburgare. Det måste ju vara det bästa som har hänt dig? 2-5 minuter kontra en rykandes färsk hamburgare? Kom igen. Så stressad är inte ens nån som jobbar på budfirma! Angående pommsisen så är det ju aldrig någonsin problem med att få byta dom kalla mot nya varma. Fredde. Du skulle käkat på stenhagen på min tid. Mina rultiga hamburgerhänder hade skapat mcfeastmagi tillägnad din mage! Hör av mig imorgon och berättar om utslaget av intervjun =)

Fredrik Envier sa...

Björn, du har en väldigt speciell känsla för konst, oavsett om det gäller mat, film eller kvinnor. Jag er fram emot att höra av dig under dagen. :)

Anonym sa...

Dett här ämnet engagerar mig, jag kan inte låta bli. På tal om underbemanning, det finns endast en tid i veckan då det inte är underbemannat, det är lördagar mellan 11-14 då hjälper restaurangchefen till, någon på pommes, 5 led kassor 2 st i kök och en i matsal. Sen är det någon idiot som har kommit på att man klarar sig själv i kassan med en i köket dvs 2 personer aktiva! (plus matsal ibland.) KOmmer det då in ett gäng plötsligt är det omöjligt att hinna med matsalen OCH kassan och fylla på varor OCH ta specialbeställningar. Jag är ett stort fan av mcdonalds och älskar deras sunkiga mat. Men över hela landet när jag rest så har det i princip varit- och sett ut på samma sätt överallt. Väldigt synd. Jag håller med om stenhagen, där är det inget tempo plus att det är rätt dött.. Råbyleden är fasansfullt hemskt, tyvärr. Man måste ta sig i kragen..=)

Anonym sa...

Jag har hört från ett par vänner som jobbat på McD att milkshakemaskinen (som såklart måste städas för hand) tar så väldans lång tid att städa. Så degör man gärna lite innan stängning eller liknande. Så man inte får jobba över. Och därför är glassen ibland framåt stängning "tillfälligt slut"...

Nu äter ju du på lunchen, men ändå, de kanske inte har orkat städa den sista halvåret :)

Fredrik Envier sa...

Med andra ord lär man inte äta glassen eller dricka deras milkshake när det väl kommer igång heller, utan snarare åka raka vägen till labbet och kolla vad skiten innehåller... Förmodligen alla världens bakterier...

Nån stackars bloggläsare måste väl jobba på detta McDonalds och kunna avslöja hemligheten? Anonymt då såklart! =)

Anonym sa...

Råbyvägen är det den vid gamla e4an du menar??? i såfall förstår ja va du menar skit dålig fick vänta 20min på min hamburgare när ja sa till oj vi har glömt.... och en gång fick ja stenhårda chicken bits som säkert legat hela dagen...blääääää/// Ana

Anonym sa...

Svaret är att Milkshake/glass maskinen måste rengöras minst var 14:e dag. Om detta inte görs så går maskinen i lås, eller hur man enklast förklarar. Antagligen så har denna restaurang skött rengöringen dåligt och låtit den stå bara. Men, personen som är ansvarig för just denna restaurang har nog inget med detta att göra. Det är snarare personen som äger restaurangen som inte vill lägga ner tid och pengar på att ha personal som rengör. Är nog också därför den dåliga servicen, frustruationen hos personalen att ständigt stå underbemannade och att ständigt saker är trasiga och inte ha tid att fixa dom! Det finns faktiskt inget värre! Så istället för att stå o klaga när man ser paniken i personalens ögon, försök att tänk dej in i deras situation. Ibland kan det behövas, att stått i 8 timmar och bara hört folk klagat hela dagen, ibland är det enda de behöver en förstående personen, som trots att ha suttit och väntat i 30 minuter på en fiskburgare, ÄNDÅ säga tack med ett leende på läpparna.. ok. lite extremt.. blev lite invecklat, men det jag ville komma fram till att jag är absolut säker på att personalen på denna restaurang gör deras bästa så om det är någon du vill klaga på så får du titta lite högre upp.

Fredrik Envier sa...

Har ju kommenterat denna stackars restaurang flera gånger. Problemet ligger helt hos ägaren och restaurangchefen, vilket med högst sannolikhet inte är samma person.

Restaurangchefen ska ju se till att restaurangen inte är underbemannad, att saker och ting fungerar som det ska och att god service hålls ut till kund.

Restaurangchefen bör också ansvara för att restaurangen inte har 100% nybörjare.

Jag är väldigt sällan otrevlig mot personalen, men medger att man lätt bli irriterad. Har dock gett denna restaurang så många chanser att jag nu gett upp hoppet.

Finns faktiskt inga ursäkter för att tillhandahålla en så dålig service som de gör, men åter igen. Det är inte personalen utan den ansvariges fel!

Rätt man (eller kvinna) på rätt plats!