Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, januari 22, 2009

Storebror ser dig - kan du ge dig fan på!


Alla är vi drabbade av Storebror på ett eller annat vis, jag pratar Storebror med STORT S. Jag brukar trots allt hävda att det är bra i det stora hela, men det är väl ofta den inställning man har innan man själv blir drabbad. Det mesta övervakas idag på ett eller annat sätt. Det som inte övervakas planeras att övervakas inom en överskådlig framtid.

Övervakning är ju en grym trygghet om det händer något och såvida materialet som spelas in inte missbrukas. Övervakningskameror tex, skitbra om de används först när brott begåtts. Problemet är väl att övervakningskameror kan användas på så många fler sätt, jag har varit med om flera exempel genom åren. En krögare i Stockholm satt och bevakade sina bartenders från kontoret. Efter arbetspasset kallades en anställd (och god vän) in till kontoret. Han blev ifrågasatt hurvida det var en fyra eller sexa han hällde upp i glaset, han tog betalt för en fyra men det såg ut som en sexa (enligt krögaren).

Idag blev jag drabbad av storebror, kanske inte helt oskyldig men ändå. Strax innan lunch fick jag besök av en person från IT-drift som informerade mig lite snyggt om säkerhetspolicyn, att man tex inte fick använda chattprogram som MSN tex. Brukar ha min MSN på om dagarna, även om jag inte chattar speciellt ofta. Nån gång då och då om man behöver bolla nånting med nån. Jag fick förtydligat för mig att detta inte var något som var ok och att deras loggning visade att jag minsann körde MSN.

Utan några protester slog jag självklart ned MSN och raderade programmet från hårddisken (jobbdatorn alltså). Ingen direkt förlust så, kan lätt leva utan den. Vad som däremot slog mig var att allt jag gör i princip loggas. Varje sida jag surfar in på loggas. Inget problem där heller egentligen, jag gör mitt jobb nämligen utan klagomål och oftast tvärt om, med en stjärna i kanten. Men vetskapen om att de nu, kanske för att jag brutit mot deras policy och använt MSN gör att de nu synar mina webbplatser jag besökt. Tanken känns olustig, även om det inte finns några udda sajter jag besöker.

Jag arbetar väldigt snabbt i normala fall, vilket ofta ger mig små luckor att tex blogga lite, kolla min privata mail, läsa bloggar och nyheter. Allt sånt skit lagras ju i deras logg.

Min åsikt om övervakning är dock följande:
Övervaka gärna, så länge ni kan garantera att det övervakade materialet ej används i annat fall än då brott sker. En förutsättning är då självklart att det övervakade materialet inte ska genomgå nån smart filtrering som i sin tur själv ska hitta brottsliga gärningar. Tex alla telefonsamtal som innehåller ord som bankrån, Usama bin Ladin och barnporr skickas till respektive rotel. Det fungerar nämligen aldrig i slutändan och gör att mitt privatliv kommer ligga utspritt på ett antal utredares bord vecka efter vecka.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Vad jobbar du med för nått? det är samma med min arbetsplats.. där får man inte surfa runt mer än om det är jobbrelaterat!

Fredrik Envier sa...

Sitter för närvarande som IT-konsult på Läkemedelsverket. Jag får förvisso surfa, så länge det inte går ut över mina arbetsuppgifter och inte medför någon säkerhetsrisk.