Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

torsdag, januari 29, 2009

Pinsamma fördomar


De flesta människor har fördomar, hur lite man än vill erkänna så sitter man säkerligen på en drös. En del av dem är dessutom riktigt pinsamma, när man tänker efter... Trots att man själv är medveten om hur idiotiska de är, så är de enormt svåra att bli av med.

Med risk för att bli idiotförklarad så blottar jag ett par pinsamma fördomar. Vore sjukt kul om DU där ute kunde blotta några av dina mest pinsamma fördomar. Det är HELT ok att vara anonym i denna fråga! :)

Freddes mest pinsamma fördomar TOP 2

1. Inom mitt yrke (IT/data) tar jag alltid för givet att kvinnor har en lägre kompetens inom just detta yrkesområde. Är de dessutom äldre (45+) så har jag till och med svårt att övertygas om deras kompetens.
Fördom: Tjejer kan inte vara tekniskt kunniga!

2. Om jag stöter på en utländsk person som pratar extremt dålig svenska, så tror jag någonstans att personen inte är lika intelligent.
Fördom: Utländska människor som talar dålig svenska är osmarta/dumma.

Det finns självklart många fler, men allt eftersom jag satt och tänkte så skämdes jag för mycket. Så jag stannar här... Jag har ju ingen möjlighet att vara anonym i detta inlägg! :)

3 kommentarer:

Sofie sa...

Min nya fördom är att alla 08:a bor som jobbar inom UU är dumma i huvudet!

Anonym sa...

Ha Ha, började funder lite över vad jag harför fördomar och kom fram till iaf en klockren fördom; at folk dom bor helt öde ute i skogen är typ inavlade hillbilliezoombies ( som typ i Den sista färden):D

Min fördom; om man bosätter sig mitt ute i ingenstans är man antagligen både lite "efter" och potentiell mördare.

/ L

Anonym sa...

Just det, har dessutom en manlig arbetskollega som häromdagen påpekade att han minsann inte skulle jobba med en bög, "för det vet ju alla hur dom är",rätt var det är så tar han mig på "kuken"

Hans fördom; homosexuella tänder på ALLA av samma kön och kan inte kontrollera sig själva.

/ L