Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

måndag, januari 07, 2008

En svaghet för dofter

ParfymerTror inte jag nämnt tidigare att jag är grymt svag för parfymer, eller rättare sagt haft någon fixidé att köpa herrparfymer. Ett tag när jag bodde i Stockholm fick jag för mig att köpa alla Boss-parfymer, med undantag för en som jag ansåg lukta för mycket gubbe. Det är alltså inte bara krydhyllor som är välfyllda på Apelgatan, även parfymhyllan är välfylld. Kan räkna till 20 st Edt och säkerligen ytterligare 20 st deosticks! ;) Flödet av nya parfymer har tack och lov minskat det senaste året, men i början så kom det minst en parfym i veckan. Tror boven i dramat var att jag ofta på väg hem till min lägenhet på Odenplan i Stockholm passerade Åhléns med deras stora skyltfönster med mängder av parfymer. Så lätt hänt att man slank in och utökade BOSS-sortimentet. Till juletider gör de dessutom det inte lättare för såna parfymomaner som mig, då bundlar de ihop parfymerna i fina förpackningar till lockande priser så man får en EDT och en deostick i ett litet tjusigt paket. Omöjligt att motstå såklart!

Jag har en ganska speciell parfymsmak och gillar dofter som utmärker sig lite, så ha det i åtanke om ni får för er att följa mina efterföljande "tips" om schyssta parfymer. För dem som sett filmen Perfume of a murderer så får man lite gratislektioner om hur en doft är uppbyggd. En toppnot, en mellannot och en basnot. Går att läsa sidvis på internet om hur det hela fungerar, rätt intressant faktiskt. Här nedan finner ni tre starka favoriter.

Freddies Top 3 of Perfumes

image Gucci Pour Homme (50 ml ca 435 kr)
 
En stark gammal favorit är Gucci Pour Homme, doftar väldigt speciellt men på ett mycket behagligt sätt. Garanterat en parfym som förbipasserande lägger märke till och kommer ihåg. Provsniffa på den om ni får chansen.

Toppnot
Vitpeppar, rosa lagerträ & ingefära.
Mellannot
Papyrusträ, orris rhizome & vetiver.
Basnot
Bärnsten, vit olibanum & läder.

image Burberry London for Men (50 ml ca 445 kr)

Även denna doft är väldigt speciell men värd att prova på, dock inte fullt så speciell som Gucci.

Toppnot
Bergamott, kanellöv, lavendel & svartpeppar.
Mellannot
Lyxig läder, mimosa & portvin.
Basnot
Tobakslöv, guaiac trä, ekmossa & apoponax.

image Paul Smith Extreme (50 ml ca 365 kr)

Första parfymen av mina favoriter som faktiskt är lite lättare än de två tidigare. Dock inte helt ofarlig.

Toppnot
Kardemumma, rosmarin, bergamott & muskot.
Mellannot
Geranium, rosenträd & rökelse.
Basnot
Tonkaböna, ädelträd, sandelträd & mysk.



blog.justyfine.se
image Satt igår och fixade med Jossans blogg i några timmar som även hon skrivit om. Jag är inte direkt förtjust i resultatet, men jag gjorde bara vad hon bad mig om. Så verket är egentligen helt hennes eget. Det som jag däremot ligger bakom är att fixat justyfine.se åt henne samt ordnat till så hon får en lite mer exklusivare adress till sin blog. Den nås numera på adressen blog.justyfine.se istället för tidigare fattiga josefinalundberg.blogspot.com. Hon har även en förstasida på www.justyfine.se numera. Lustigt nog så har jag ingen egen hemsida eller domän trots mitt förflutna i IT-branschen.

2 kommentarer:

Patrik Krook sa...

WUHU vad jag gillar din blogg :)

fortsätt så här :)

Fredrik Envier sa...

Tackar tackar! Men jag är nyfiken, vad är det just du gillar? Att jag ger tips om schyssta parfymer eller något annat?