Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

lördag, januari 05, 2008

Spontan bjudmiddag

Vi fick ett spontanryck och tänkte bjuda över våra kära grannar på lite middag. Tyvärr kan jag ännu inte säga vad det blir, eftersom vi har så flitiga bloggläsare. Vill ju inte förstöra överraskningen. Men det blir en 3-rättersmiddag iallafall, så mycket kan jag säga. Josephine fixar varmrätten medans jag ordnar med förrätt och efterrätt. Allt handlar om mise en place när man ska bjuda på middag och få många saker att flyta smidigt, dvs förbereda allting så mycket och långt det går. Så nu när gästerna anländer vid kl 20 så är bordet dukat, efterrätten klar med en liten detalj. Förrätten ska snabbt in i ugnen och är sedan klar. Varmrätten ställs in i ugnen medans förrätten äts. Sjukt mycket vitlök i vissa delar av middagen iallafall, smaskens. Tur att vi inte ska ut och göra stan.

Apropå det så har jag faktiskt inte varit ute en helg nu på 3 helger, lite skumt... Vi brukar ändå dra oss ut med jämna mellanrum. Förvisso var vi ut på Nyårsafton en sväng, men det var ju en måndag så det borde inte räknas! :)

Vi var iväg en sväng tidigare till Gränby C för att fylla på vårt matförråd, vart en hel del till slut... Var tvungna att köpa ny kolsyretub till Soda Streamern, Jossan har pumpat slut på den stackarn på bara 2 veckor. En tub ska räcka till ca 60 liter soda, lite drygt 4 liter soda har den producerat om dagen. Galet värre! =)

Nej, nu ska jag fixa vidare med förberedelserna... Lovar att det kommer både bilder och blogging om maten sen, när vi serverat...

Inga kommentarer: