Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

onsdag, januari 16, 2008

Redan onsdag

image Tiden bara springer ifrån mig och bloggen har självklart blivit lidande. Nu har jag gjort två stockholmsbesök på två veckor, båda gångerna har jag misslyckats att blogga live därifrån. Katastrof, men måste väl försvaras med att jag blir så upprymd av att komma till den underbara staden så jag glömmer bort allt annat än att bara njuta. Det bästa av allt med stockholm är utbudet och den stora valmöjligheten som finns, även om jag är en enorm vanemänniska och käkar gärna alltid samma flottiga lunch på Fridays, tar en bärs på Soap Bar osv... Men, det kommer även dagar för mig då jag ändrar mina vanor. Det är då skönt att det finns lite valmöjligheter. Här i Uppsala, om jag nu får lov att prata lite skit om min kära hemstad så är det inte fullt lika enkelt. Visst finns det lite restauranger, men långt ifrån så många så att man kan vraka och välja.image Ska du dessutom plocka bort dem som inte håller god kvalité, då blir det inte så många kvar. Samma sak gäller nattklubbar, i dagsläget anser jag att det finns två st värda besök för mig själv och min tjej. Flustret kommer jag bestämt att välja bort fram tills dess att jag inser att jag passerat 30, no hard feelings Flustret. People har jag mina skäl varför jag inte sätter min fot på, nu verkar det ju lustigt nog som fler väljer att göra ungefär samma sak vilket resulterar i något annat... Nog om det! Jag spårade ur totalt när jag talade om Stockholm, för det var nämligen huvudspåret. När jag ändå nämner Fridays kan jag tala om att för lite drygt ett år sedan besökte jag och min vackra flickvän världens största Fridays i New York som ni även kan se på bilden. Blir lite osäker när jag ser bilden om det verkligen var VÄRLDENS största eller bara AMERICA'S LARGEST FRIDAY'S. Google vet säkert! :) 

Ta en annan grej med Stockholm, det är att beställa en taxi. Här i Uppsala kan du ibland få vänta 20-30 minuter på taxi. Nu säger säkert många Uppsalabor -Näääh, så är det inte alls. Men det är det visst! Jag åkte tidigare extremt mycket taxi, åker en hel del fortfarande. Åker du på utsatta tider som tex kl 16-18 så var nästan den typen av väntetid mer lag än undantag. I Stockholm inträffar den här typen av väntetider extremt sällan. När jag bodde i Stockholm och skulle ha en taxi vart jag sne om jag fick vänta 10 minuter. Normalt så kunde man göra som i New York, gå ned och bara sträcka upp handen så stannade en taxi. Självklart är det inte SOM i New York, men nästan... Skälen till att Uppsalas taxiverksamhet är usel är självklart flera, en är att antalet taxiresenärer per timme skiftar enormt varför det är svårt att hålla rätt beläggning med bilar. Den tid jag dessutom nämnde är galet använd utav skolungar som åker taxi samt folk som stressar hem från jobbet. MEN, då kommer den stora frågan. Jag som resenär betalar i runda slängar 100 spänn för att få en bekväm resa från Apelgatan ner till stan, i denna hundring ingår det dock inte att resan ska gå snabbt och smidigt. Tar jag istället bussen, som kostar runt 20 spänn (kan vara dåligt uppdaterad) så kommer jag ned på 5-10 minuter. Då har förmodligen inte ens taxin kommit fram ännu?! Om man äger och driver ett taxibolag är det väl självklart att man inte kan ha full beläggning hela tiden?! Taxi i Uppsala är skit, enkel slutsats!

Inga kommentarer: