Värt att veta om Fredrik och hans bloggande...

Bara så du vet är jag egentligen en motståndare till bloggning. Men precis som det finns motståndare till den überpopulära sajten Facebook, så finns det ju motståndare till bloggning. Gemensamt för dem båda är väl att alla någon gång faller dit. Skälet till motståndet är just privatlivet, vem har med det att göra förutom jag själv? Varför heter det annars "privat"? Då är det ju bara "livet" kvar...

lördag, januari 19, 2008

Svärföräldrarna på besök

DSC01392

Middagen igår gick nästintill helt utan anmärkningar. Ska man vara petig så var det lite för lång väntetid på förrätten samt mellan förrätt och varmrätt, men det är ju som sagt jag som är petig. Hittade en fin bit oxfilé på Gränby centrum, köpte en hel rackare på 1,7 kg så vi kunde frysa in lite till senare. Putsade till den mittersta biten och gjorde den klar för ugnen. Sen var det skala och hyvla potatis till förbannelse.

DSC01393
Närmare 2 kg blev det som sedan skulle förstekas lite i stekpannan för att slutligen läggas i ungsformen. Ska väl tillägga att den kryddades rikligt med salt, peppar och vitlökssalt. Har provat mig på råstekt potatis någon gång tidigare men aldrig blivit helt nöjd med resultatet. Min målsättning och det jag jämför med är den vitlöksdrypande potatisen som finns på restaurang Capri i Stockholm, närmare bestämt på Nybrogatan 15.

  DSC01394
Så här ser den trevliga köttbiten och den råstekta potatisen ut, precis innan den skulle in i ugnen. Smaskens!!! Synd bara att jag missade att ta en bild på den när den var uppskivad och dränkt i vitlökssmör.

DSC01395
Jossan fixade förrätten, här hade vi härmat Kött kök & bars toast skagen. Förutom en vanlig toast skagen får man ett litet gulligt potatistorn. Röran skulle fått lite mer tid i kylen, så den blivit lite mer fast. Bestod utav creme fraiche, majonäs, räkor, dill och rödlök.

DSC01396
Maten smakade mer än gudomligt och för köttälskare som ser denna bild så undrar de säkert varför jag misshandlat köttet som jag gjort (alltså, varför det inte är rött eller rosa). Finns två svar till detta, ett att två av middagsgästerna Josephine och Anna-Lena är lite kinkiga. Dock så värmde jag köttet till 65 grader vilket gav ett rosa och fint kött, efter jag skurit upp köttet i skivor lades det sedan in ytterligare 1 minut för att vitlökssmöret skulle smälta. Under den tiden så försvann den rosa färgen vilket lurade gästerna en aning! ;)

Till efterätt blev det som ni tidigare läste en repris, vaniljpanacotta med syrliga bär. Supergott och kan ätas hur många gånger som helst! ;)

DSC01397

Lyckades fånga en av gästerna precis innan de drog, när svärfar dök och klarade sig. Kan ha varit berusningsgraden också som gjorde att han vek sig. ;) Tror dock Jossan fick en bättre träff i sin blogg på båda två.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena killen! Tittar in emellanåt o tänkte bara varna dig för Capri o deras "nya o spännande meny" som infördes i samband med deras ägarbyte i oktober.

Coeur de filet Provencale är numera ett minne blott på Capri. Den forna krogen "Svea Bar" finns ju inte heller kvar för denna paradrätt =(

Vi besökte Capri igår o vi kommer ALDRIG att äta där igen.

/360-Hasse & Emily